La Creu Roja presenta al seu nou coordinador de projectes, Pablo Valero
Ondara, 29.04.22. Aquesta setmana, al Centre Social d’Ondara, ha tingut lloc la presentació de Pablo Valero Gómez com a nou coordinador de Creu Roja. En la reunió van participar la Regidora d’Atenció Social d’Ondara, M.ª Carmen Velázquez; el President de Creu Roja Dénia, Eduardo de la Morena, i Monica Ballve, especialista tècnica de la Creu Roja, així com el propi Pablo Valero. L’encontre va servir per a presentar oficialment al nou coordinador dels projectes de Creu Roja, i per a confirmar la continuació a Ondara de les línies d’actuació dels projectes que Creu Roja i l’Ajuntament d’Ondara estan portant endavant en aquesta població, segons el conveni de col·laboració que mantenen, per al desenvolupament de diferents projectes i programes assistencials per part del Comitè Local de Creu Roja Espanyola al municipi d’Ondara, dirigits a millorar l’atenció als col·lectius més vulnerables, a fi de lluitar contra les desigualtats socials.
Cal esmentar que en el transcurs de la reunió es va poder avançar ja que el proper mes de juny es posarà en marxa la nova seu de la Creu Roja a Ondara. En aquest sentit, cal recordar que segons el conveni de col·laboració subscrit amb la Creu Roja (aprovat pel ple del passat mes de gener 2022), la principal novetat és que l’Ajuntament d’Ondara ha cedit un local municipal (l’antiga sombrereria) a aquesta ONG perquè puga desenvolupar les seues activitats en la seua nova seu local a Ondara. La posada en marxa del local, amb totes les dotacions i instal·lacions necessàries, es realitzarà a mitjans del mes de juny, segons ha confirmar Mª Carmen Velázquez. Es tracta de la primera vegada que Creu Roja disposa d’una seu pròpia al municipi d’Ondara (fins ara realitzava els seus projectes assistencials a la Casa de Cultura o al Centre Social). El local que ha cedit l’Ajuntament és una planta baixa de 45 m² en l’Avinguda Alacant nº 8 ( amb entrada per C/ Verge dels Dolors nº2 ). Creu Roja dotarà del mobiliari i equipament necessari per al desenvolupament d’activitat el local.
Hi haurà un castell de focs artificials, patrocinat per la Regidoria de Festes i Tradicions de l’Ajuntament d’Ondara, i es comptarà amb els bombers, ambulància i efectius de seguretat necessaris
Ondara, 29.04.22. Des de la Regidoria de Festes i Tradicions d’Ondara, que dirigeix Miguel Gomis, es recorda que la cremà de la falla de Pamis tindrà lloc demà dissabte 30 d’abril a les 21 hores (estava prevista per al passat 2 d’abril, però degut a les pluges i les dates de Setmana Santa, Pasqua i Sant Vicent, es va decidir ajornar la cremà a aquest últim cap de setmana d’abril).
La falla de Pamis és un monument faller fet de forma completament artesanal pels mateixos veïns, i està realitzada per Miguel Tormo, Manolo Collado, José Manuel Lozano, Amado Quintero, i Ramón Morera, amb la col·laboració dels veïns i veïnes de la pedania de Pamis. La falla d’enguany és la mateixa que es va quedar per cremar en 2020, si bé han hagut de realitzar millores en haver passat dos anys des de la seua creació (la falla de Pamis de 2020 es va quedar sense plantar a pocs dies de la cremà, i en 2021 no va haver-hi falla per les restriccions per la pandèmia). Enguany, la falla de Pamis recrea la Torre del Rellotge d’Ondara, amb un gran monument que arriba els 9 metres d’altura. La falla està feta de fusta, cartó, suro i pintura, de forma completament artesanal i ecològica.
L’Ajuntament d’Ondara, per mitjà de la Regidoria de Festes i Tradicions que dirigeix Miguel Gomis, col·labora en aquesta iniciativa, aportant la infraestructura, mesures de seguretat i material necessari per a la plantà. Per a la cremà, hi haurà un castell de focs artificials, i es comptarà amb els bombers, ambulància i efectius de seguretat necessaris.
L’acte va comptar amb el teatre “Un mag despistat – La música i les paraules” a càrrec de “Les Rodamons”
Ondara 28.04.22. La commemoració d’abril com a Mes del Llibre a Ondara, organitzada per la Regidoria de Cultura que dirigeix Raquel Mengual, va comptar ahir amb un dels actes que se celebren tradicionalment a l’abril a Ondara: l’Encontre amb els Primers Lectors. Aquest esdeveniment es va realitzar a la Biblioteca Municipal d’Ondara (estava previst a la Plaça de Bous però es va canviar d’ubicació per la previsió de pluges).
Després d’haver citat prèviament a tots i totes els que compleixen 6 anys enguany 2022, des de la Regidoria de Cultura es va lliurar un llibre als xiquets i xiquetes assistents, per a iniciar-se en el món de la lectura.
Prèviament, es va oferir l’obra “Un mag despistat. La música i les paraules” a càrrec de Les Rodamons”.
Ondara, 28.04.22. Dins de les activitats organitzades per la Regidoria de Cultura per a commemorar l’abril, mes del llibre, aquest passat dimarts 26 d’abril es va celebrar el taller de bebeteca (de 0 a 3 anys) a càrrec de Sara Sareta. L’activitat es va realitzar a l’aire lliure, al pati de la Casa de Cultura, i va ser molt satisfactòria per a les famílies assistents.
Des de la Biblioteca Municipal d’Ondara s’ha recordat que dins de la commemoració del mes del llibre, durant tota aquesta setmana s’està realitzant també a la Casa de Cultura la «Fireta del llibre gratuït» (amb donació de llibres), que estan exposats a la Casa de Cultura, per a totes les edats. I aquest divendres 29 d’abril, a les 20 hores a la Casa de Cultura, Elvira Cambrils presentarà el seu llibre “Aire”.
Nota premsa Macma: La MACMA aprova definitivament els seus estatuts per convertir-se en l’única mancomunitat integral de la comarca
*Nota premsa Macma*
La MACMA aprova definitivament els seus estatuts per convertir-se en l’única mancomunitat integral de la comarca
La fins ara Mancomunitat Circuit Cultural de la Marina Alta després de la seua fundació, l’any 1997, amplia les seues competències i àrees de treball per convertir-se en la nova Mancomunitat Comarcal de la Marina Alta, conservant així també l’acrònim amb els que sempre se l’ha coneguda, la MACMA.
Així els nous estatuts permetran consecutivament ampliant serveis i àrees segons les necessitats comarcals que es detecten. En aquest sentit, l’entitat també va encomanar temps enrere un Pla estratègic i participatiu, amb el que es pretén precisament detectar eixes necessitats i dibuixar noves línies d’acció comarcals. Els estatuts, en el seu article 3, donen cobertura per ampliar competències en les següents àrees:
⦁ Àrea de Cultura, Joventut, Educació i Esports.
⦁ Promoció de la Cultura i de la gestió cultural mancomunada.
⦁ Servei de dinamització de la joventut i Xarxa Jove Marina Alta.
⦁ Promoció de l’esport i d’ús del temps lliure i Xarxa Esportiva Marina Alta.
⦁ Participació i cooperació en les necessitats i projectes de la Comunitat Educativa local i comarcal. Suport i coordinació del Fòrum Comarcal d’Educació.
⦁ Gestió d’equipaments i infraestructures culturals, juvenils, educatives i esportives.
⦁ Àrea de Sostenibilitat Mediambiental, Gestió dels residus sòlids urbans i Cicle de l’aigua.
⦁ Polítiques públiques i de conscienciació en matèria mediambiental.
⦁ Protecció i preservació de les zones verdes.
⦁ Gestió dels residus sòlids urbans i abocaments.
⦁ Protecció de la salubritat pública i recollida d’animals.
⦁ Subministrament d’aigua i enllumenat públic; serveis de neteja viària, clavegueram i tractament d’aigües residuals.
⦁ Planificació i execució de projectes hídrics.
⦁ Àrea de Seguretat, Policia local, Guarderia rural i Emergències.
⦁ Seguretat ciutadana i Protecció civil.
⦁ Seguretat en llocs públics; ordenació del trànsit de vehicles i persones en les vies urbanes; prevenció i extinció d’incendis.
⦁ Àrea de Sanitat i Benestar social.
⦁ Proveïments, escorxadors, fires, mercats; protecció de la salubritat pública.
⦁ Polítiques i campanyes d’hàbits saludables i Xarxa Salut.
⦁ Serveis socials.
⦁ Àrea de Foment econòmic i Desenvolupament local.
⦁ Línies estratègiques i d’actuació en l’àmbit del Turisme.
⦁ Desenvolupament integral del territori de la Marina Alta.
⦁ Fires, mercats, llotges i comerç ambulant.
⦁ Projectes de posicionament dels productes i de la marca Marina Alta.
⦁ Àrea d’Urbanisme, Habitatge i Ordenació del territori.
⦁ Urbanisme: planejament, gestió, execució i disciplina urbanística; promoció i gestió d’habitatges; pavimentació de vies públiques urbanes i conservació de camins i vies rurals; patrimoni historicoartístic.
⦁ Transport col·lectiu urbà.
⦁ Polítiques públiques en matèria d’Habitatge.
⦁ Polítiques Públiques en matèria de despoblament.
⦁ Àrea d’infraestructures, dotacions i equipaments.
⦁ Prestació d’infraestructures, eines i maquinària de titularitat de les quals tinga la Mancomunitat.
⦁ Cementeris i serveis funeraris.
⦁ Àrea de participació ciutadana, igualtat, informació i comunicació.
⦁ Promoció de la participació de la ciutadania en l’ús eficient i sostenible en les tecnologies de la informació i la comunicació.
⦁ Defensa d’usuaris i consumidors.
⦁ Planificació i execució de Polítiques Inclusives i d’Igualtat.
⦁ Àrea de contractació i gestió administrativa i modernització.
⦁ Constituir i gestionar una Central Comarcal de Contractació.
⦁ Optimització dels serveis municipals per mitjà de la via mancomunada.
⦁ Serveis tècnics: com ara enginyeries, arquitectures, biologia, gestoria, etc.
⦁ Servei Mancomunat d’Arxius.
Per la seua banda el president, José Ramiro Pastor, ha volgut destacar l’extremada importància d’aconseguir per fi uns estatuts integrals que permeten la gestió mancomunada de qualsevol servei o àrea que els diferents municipis necessiten. «Ha sigut un procés llarg i tediós, burocràticament parlant, que ens ha costat quasi 2 anys, tant a l’equip humà de l’entitat com a la resta d’Ajuntaments, per poder arribar per fi a publicar els estatuts aprovats oficials que hui veuen la llum, però paga la pena si aquests estatuts ens permeten continuar treballant per vertebrar la comarca i sobretot créixer en la gestió mancomunada dels serveis municipals, obtenint així una millor eficiència a tots els nivells i també una major solidaritat entre els municipis».
Així mateix, aquests estatuts donen per fi veu i vot als EATIM’s de la Marina Alta (Jesús Pobre, la Xara i la Llosa de Camatxo) que fins ara tenien veu, però no vot de fet., una reivindicació que els EATIM’s estan demanant des de fa temps. «Per tant, hui és un dia de celebració perquè tots els municipis de la Marina Alta i les seues corresponents corporacions ens donem l’enhorabona mútuament per la tasca i la ferma voluntat de continuar fent comarca totes i tots junts», ha afirmat Ramiro.
ADMISSIÓ D’ALUMNAT INFANTIL I PRIMÀRIA (Només per a noves matrícules):
A partir d’avui 26 d’abril, comencem el procés d’admissió en Infantil i Primària per al curs 2022 – 2023!
És especialment important per a les famílies que escolaritzareu els vostres fills i filles en Infantil de 3 anys.Per favor, feu difusió d’aquest missatge a aquelles famílies primerenques en aquesta situació
. En telematricula.es teniu la resposta a preguntes freqüents, atenció telefònica per a dubtes, el calendari d’admissió, els paràmetres de baremació i la normativa. Amb tutorials i vídeos explicatius.https://portal.edu.gva.es/telematricula/
També es debatrà la moció de sol·licitud de més professionals de psiquiatria en l’àrea de Salut de Dénia
Ondara, 27.04.22. L’Ajuntament d’Ondara celebra aquest dijous 28 d’abril el ple ordinari del mes, i en l’ordre del dia destaca la moció que presentaran els grups municipals de suport a les reivindicacions de l’assemblea de treballadors i treballadores de l’àrea de Salut de Dénia. D’aquesta manera, l’Ajuntament d’Ondara acordarà donar suport a la moció de les reivindicacions del Comitè d’Empresa de Marina Salut, que tenen com a objectiu «aconseguir un Departament de Salut amb una plantilla de treballadors i treballadores professional, amb experiència i amb unes condicions laborals justes garantides, la qual cosa redundarà en la millor qualitat assistencial per als usuaris de la comarca». En la moció es destaca que el Comitè d’Empresa de Marina Salut ha convocat una vaga de tres dies, del 4 al 6 de maig de 2022, «degut als intents infructuosos per a aconseguir que les condicions laborals dels treballadors milloren, que els professionals amb àmplia experiència no abandonen el departament i, per tant, per a garantir una millor qualitat assistencial als pacients».
A més, encara que no s’especifica en la moció, per als tres dies de vaga s’han convocat tres manifestacions pels professionals sanitaris de la concessionària del departament de Salut de Dénia. La primera serà el dimecres 4 de maig, a Dénia, a les 11 hores, amb inici en el final de Marquès de Campo, davant de la Creu Roja, i final en la plaça de la Constitució, enfront de l’Ajuntament de Dénia. El dijous 5 de maig la protesta serà en l’hospital de Dénia, a les 11 hores. I el divendres 6 de maig la tercera manifestació es farà al carrer La Via de Dénia. Des de l’Ajuntament d’Ondara s’ha animat a la ciutadania de la comarca a sumar-se a aquestes mobilitzacions.
Però aquesta no serà l’única moció referent a la salut de la Marina Alta que s’eleva al ple d’Ondara d’aquest mes d’abril. L’Ajuntament d’Ondara també debatrà la moció de sol·licitud de més professionals de psiquiatria en l’àrea de Salut de Dénia. En l’exposició de motius, s’argumenta que en les darreres setmanes ha disminuït el nombre de facultatius psiquiàtrics en l’Àrea de Salut de Dénia. Actualment, només hi ha dos professionals d’aquesta especialitat per a atendre les necessitats de tota la comarca. Segons va denunciar fa un mes Intersindical Salut Dénia: «Fa no tant de temps en aquest departament hi havia sis psiquiatres; ara en queden tres, dels quals un se’n va a final de mes. És a dir, en quedaran dos, més el psiquiatre infantil. Per contra el Departament de Gandia compta amb 10 psiquiatres”. A més, “l’Hospital de Dénia no disposa de psiquiatra de guàrdia presencial de 24 hores i molts pacients han d’esperar a Urgències fins a l’endemà per a ser avaluats». Aquesta situació provoca, lògicament, l’empitjorament dels pacient, casos d’abandonament en els tractaments i greus conseqüències en els entorns familiars de les persones malaltes. Així mateix, s’hi veuen afectats també tots els professionals de l’àmbit de la salut mental de la Marina Alta i ja és notòria la impossibilitat d’ingressos per casos greus de malaltia mental a l’Hospital de Dénia. En aquest mateix sentit, AMADEM ha denunciat la insuficient atenció als pacients de salut mental, a causa de la reducció del número de psiquiatres i la nul·la inversió en altres figures que podrien suplir aquestes carències, comportant situacions com ara: canvis de cita, desplaçaments innecessaris, desestabilització de la malaltia i conflictes familiars, havent de recórrer a l’única via de ingrés hospitalari per a la supervisió de l’evolució de tals pacients. És precisa una atenció ambulatòria que afavorisca la promoció de l’estabilitat de la malaltia, la prevenció de l’agreujament en l’inici, l’accés a recursos comunitaris, normalització i inclusió social, tot això conseqüència del dèficit d’atenció professional. A més de psiquiatres, és primordial altres professionals com a infermeria, auxiliars d’infermeria, treballadors socials, psicòlegs que han de ser contractats per a evitar la pèrdua de la salut mental dels nostres pacients. Per tot l’anteriorment exposat, es proposa al ple l’adopció dels següents acords: L’Ajuntament de Ondara exigeix a l’empresa concessionària dels serveis sanitaris de l’Àrea de Salut de Dénia, Marina Salut, i a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública que donen una solució immediata a aquesta manca de professionals de psiquiatria i es dote la comarca dels facultatius necessaris especialitzats en salut mental per a pal·liar amb urgència la greu situació desencadenada per aquesta deficiència; i donar trasllat d’aquesta moció a Marina Salut i a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.
També passarà per l’ordre del dia del ple la creació i constitució de la Mesa General de Negociació de Funcionaris. Com a primer punt està la Constitució de la Mesa de Negociació prevista en l’article 34.1 del TREBEP, sense perjudici de les matèries i condicions de treball comunes al personal funcionari i laboral, que han de ser objecte de negociació en la Mesa General de Negociació conjunta ja constituïda a l’empara de l’article 36.3 del TREBEP. De segon punt, requerir a les organitzacions sindicals constituïdes en l’Ajuntament d’Ondara, en la seua condició d’interessades, el certificat corresponent de l’Oficina Pública de Registre previst en l’article 35.2 del TREBEP per tal de verificar la vàlida constitució de la Mesa de Negociació. I tercer, es designaran als representants Municipals de la Mesa General de Negociació de Funcionaris; seran Titulars: President: José Ramiro Pastor ; Regidora de Personal: Raquel Lopéz Díaz; i Regidora: Mar Chesa Pedrós. Com a suplents, Regidor: Francesc Antoni Giner Camaró i Regidor: Pere Josep Picornell Vives.
L’Espai Jove d’Ondara ha organitzat un taller de ball modern, impartit per Amin Sáez, amb 4 sessions, per als dijous 28 abril; 5, 19 i 26 maig, a les 18 hores. El taller es desenvoluparà a l’Espai Jove i és gratuït.
La Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Ondara, dirigida per Raquel Mengual, ha donat a conèixer l’agenda cultural d’Ondara per aquest mes de maig de 2022, a la Casa de Cultura, Plaça de Bous, Torre del Rellotge, i l’Auditori Municipal, dins del projecte «La Joia de la Cultura» per a oferir «cultura segura».
Cal destacar que aquest mes de maig, Ondara celebrarà el festival musical Spring Fest by Gegant a la Plaça de Bous (el dissabte 28 de maig). Aquest festival musical gratuït comptarà amb les actuacions en directe de set grups: Shego, Axolotes Mexicanos, Nebulossa, Alison Darwin, Secundaria, Guitarra es árbol, i els DJ’s de Vaderock.
Per alguns dels actes culturals d’Ondara caldrà reservar l’entrada a la Casa de Cultura d’Ondara o en la web de gestió d’esdeveniments locals: www.agendaondara.es .
L’avanç de la programació cultural d’Ondara per al mes de maig de 2022 és el següent :
PROGRAMACIÓ CULTURAL MAIG 2022
Del 30 d’abril al 26 de maig, Torre del Rellotge i Casa de Cultura
EXPOSICIÓ COL·LECTIVA “La mar dels baleàrics”
Visites: Horari Casa Cultura
Diumenge, 1
19.30h – Església Santa Anna
CONCERT SACRE “Grup Polifònic Cadenza” presenta obres d’Elgar, Rutter i Jenkins
Dimecres, 4
18h – Casa de Cultura
L’Hora del Conte “La Marieta no té por” a càrrec de Vero i Guillem
Diumenge, 8
19.30h – Auditori
TEATRE PÚBLIC FAMILIAR “La via làctia” a càrrec de “El cau de l’unicorn”
Dimecres, 11
18h – Casa de Cultura
L’Hora del Conte: “Els Vikings” conte musical artístic a càrrec de Merxe, Elia i amics…
Dissabte, 14
19.30h – Auditori
CONCERT “Universal Chamber Orchestra” presenta “La millor música de cine en directe”
Diumenge 15
19.30h – Casa Cultura
CONCERT “Pinzellades líriques” a càrrec de “Trio Cinderella”. Amb Sonia Vallés, piano ; Celia García, soprano i Marián Pérez, soprano
Dimecres, 18
18h – Casa de Cultura
L’Hora del Conte. Conxa i Amparo contaran “El tap que volia saber” i “El sol i el gat”
Divendres, 20
20h – Casa Cultura
PRESENTACIÓ Eduardo Bellver presenta el seu llibre “Me estoy secando” acompanyat per Pepe Tormo
Dimecres, 25
18h – Casa de Cultura
L’Hora del Conte “Verbena de versos” per “Les Rodamons”
Divendres, 27
20h – Casa de Cultura
CONTA-HISTÒRIES PER ADULTS Félix Albo presenta ¡Yayerías!
Dissabte, 28
PLAÇA DE BOUS: SPRING FEST by Gegant
Diumenge, 29
19.30h – Plaça de Bous
MÚSICA “Reckless” + “La leyenda del tiempo”
A benefici de l’AECC, Donatiu: 5€
Venda d’entrades Associació contra el càncer d’Ondara
El professorat del CEIP Sanchis Guarner d’Ondara ha participat durant el primer i segon trimestre en el curs EduSalut: Primers Auxilis, nutrició saludable i RCP. Aquest Curs-Taller, desenvolupat dins del Pla Anual de Formació del professorat i gestionat pel CEFIRE de Gandia, està emmarcat dins del Projecte d’Investigació i Innovació Educativa «Menja’t el Món. Escola saludable», de dos anys de duració, que s’està duent a terme el nostre centre des d’aquest curs escolar 2021-2022.
En aquesta formació s’han tractat els següents aspectes:
Establir accions per a millorar els hàbits de salut en el centre escolar.
Identificar les diferents alteracions vinculades a malalties pròpies de la infància i conéixer quines pautes d’actuació són les adequades.
Com assessorar les famílies sobre els hàbits saludables en l’àmbit familiar.
Protocol·litzar i conéixer les actuacions del claustre davant les malalties cròniques de l’alumnat. Al·lèrgies, intoleràncies, epilèpsia, asma i diabetis.
Establir accions per a millorar els hàbits quotidians de salut en el centre escolar.
Identificació i actuació en lesions (ferides, picades, contusions i cremades) i en els casos d’alteració de la consciència (lipotímia, desmai).
Saber identificar i resoldre una situació d’urgència vital. Realització del procediment de reanimació cardio-pulmonar (RCP) adequat a cada edat, la maniobra de Heimlich en cas d’ofegament i la posició lateral de seguretat. Conéixer el procediment d’aplicació del desfibril·lador extern automàtic (DEA) en casos d’aturada cardiorespiratòria.
Aquest curs-taller, impartit per la directora del Centre de Salut d’Ondara, Xaro Pons, i les infermeres Ana Pastor i Andrea Armengol, ha estat valorat de manera molt positiva per tot el claustre i per les famílies, essent una formació necessària per a conéixer i tractar les diferents malalties cròniques existents en els alumnes del nostre Centre i la realització, en cas necessari o d’emergència, de les actuacions de primers auxilis segons l’edat del nostre alumnat. S’han elaborat infografies sobre aquests protocols d’emergència que són visibles en aquelles aules amb alumnes que presenten aquestes malalties.
Amb totes aquestes actuacions, l’escola Sanchis Guarner d’Ondara esdevé un entorn més saludable i més segur.