L’Ajuntament reafirma el seu compromís amb una gestió directa, eficient i sostenible del recurs hídrid
Ondara, 07.05.25. L’Ajuntament d’Ondara va informar ahir oficialment que, a partir de l’1 de setembre de 2025, el servei municipal d’abastiment d’aigua potable i sanejament passarà a ser gestionat directament pel consistori, a través de l’empresa pública municipal SINMA S.L.U. La decisió, aprovada per unanimitat al ple del passat 27 de març, marca un punt d’inflexió en la política local de gestió dels serveis bàsics, apostant per un model públic, transparent i orientat al bé comú. Amb l’objectiu d’informar i implicar la ciutadania, l’Ajuntament va organitzar ahir 6 de maig una xerrada informativa a la Casa de Cultura, sota el títol “Per què cal municipalitzar la gestió de l’aigua? Qualitat, proximitat i control”. L’acte va comptar amb la participació de destacats experts en la matèria: Josep Lluís Henarejos, director-gerent d’AMJASA (empresa pública d’aigües de Xàbia), i Enrique Cabrera Rochera, catedràtic de Mecànica de Fluids a la Universitat Politècnica de València i ex-vicepresident sènior de la International Water Association.
L’Alcalde d’Ondara, José Ramiro, va ser l’encarregat de moderar l’acte i conduir el debat obert amb el públic assistent. Durant la seva intervenció, va subratllar que “aquesta és una decisió que respon a la voluntat de garantir una gestió més propera, sostenible i controlada democràticament d’un recurs essencial com és l’aigua”. Ramiro va remarcar que “tenim una empresa pública preparada, una planificació detallada i l’assessorament tècnic i jurídic necessari per assegurar una transició ordenada i exitosa”.
En la seua intervenció, l’Alcalde va destacar que el tema de l’aigua representa una de les prioritats de les darreres legislatures: «l’aigua no és una mercaderia ni un privilegi; és un dret fonamental, un bé comú essencial per a la vida, la salut i el benestar de la nostra ciutadania». És per això, va dir, «que vam prendre la decisió que la seua gestió retornara a les mans públiques fa alguns anys; no de bades hem estat planificant des del 2017 la ferramenta òptima per a dur a terme eixa gestió pública d’aquest servei amb SINMA». Des de llavors, va recordar que es van reordenar es diferents serveis existents i es van fusionar les empreses PIMON i SINMA «per a donar-li el cos i l’estabilitat necessària per a fer front al gran projecte de poble, eixa recuperació de la gestió de l’aigua». Ja en esta legislatura, amb l’empresa SINMA posada a punt, va ser el torn d’auditar i planificar la finalització del contracte amb Aigües de València, amb experts tant legals com tècnics per a fer-ho de manera ordenada. José Ramiro va insistir que «només des de lo públic podem garantir un accés universal, equitatiu i sostenible a l’aigua, sense que interessos privats condicionen la seua distribució ni el seu preu, perquè on uns altres veuen negoci, nosaltres veiem dignitat, justícia i responsabilitat», reforçant la idea que «assegurar el proveïment d’aigua potable i gestionar eficientment aquest recurs vital és una prioritat per als qui creem en una societat més justa, més solidària i més humana».
Des de l’Ajuntament d’Ondara s’ha posat l’accent en els beneficis de la gestió directa: millora en la qualitat del servei, atenció més personalitzada a les persones usuàries, reinversió dels beneficis en el municipi i una gestió més transparent i participativa. Amb aquesta mesura, Ondara opta per recuperar el control públic dels serveis bàsics, amb la finalitat de posar les necessitats de la ciutadania al centre de la gestió.
L’Ajuntament d’Ondara pretén que el bar-restaurant inicie l’activitat en estiu, temporada alta i festes patronals, motiu pel qual aquesta licitació es tramitarà ara d’urgència
Les principals modificacions en la nova licitació és que s’amplia el període de carència del pagament del canon i es podrà demanar la seua progressivitat per poder facilitar la inversió inicial
Ondara, 15.04.25. En la sessió plenària del passat 27 de març, l’Ajuntament d’Ondara va aprovar la moció per declarar deserta la licitació del bar de la plaça de Bous, perquè no es va presentar cap licitador interessat. Ara, aquesta setmana, es torna a elevar a ple el procediment obert per a la contractació de la concessió del servei de la instal·lació i explotació del Bar de la Plaça de Bous d’Ondara, convocant la seua licitació per urgència degut a la necessitat d’iniciar l’obertura durant l’estiu, de cara a les festes populars, i vist que l’anterior licitació va quedar deserta, atorgant 15 dies naturals per a la presentació d’ofertes des de la publicació de l’anunci de licitació. La sessió plenària ordinària del mes d’abril s’avança a aquest dijous 17 d’abril a les 13:30 hores, per tal de tramitar de forma urgent aquesta licitació.
Cal recordar que l’Ajuntament d’Ondara disposa d’un Bar-Restaurant en la Plaça de Bous d’Ondara, i després d’una contractació de lloguer anterior, l’Ajuntament ha construït un nou edifici més modern. Una vegada acabades les obres, es vol traure una licitació per a la concessió del servei corresponent de bar-restaurant. Es va traure la licitació per procediment obert el passat mes de març 2025, el qual es va declarar desert, al no presentar-se ofertes dins tel termini. Degut que l’Ajuntament d’Ondara pretén que el bar-restaurant inicie l’activitat en estiu, temporada alta i festes patronals, aquesta licitació es tramitarà ara d’urgència, segons ha recalcat l’Alcalde d’Ondara, José Ramiro.
Les principals modificacions en la nova licitació del bar de la Plaça de Bous és que s’ampliarà el període de carència del pagament del canon, (passant de 3 mesos en l’anterior convocatòria a 6 mesos en l’actual per poder recuperar la inversió inicial); es podrà demanar la progressivitat del canon, i es valorarà que òbriguen dimecres (dia del mercat ambulant). Així, donat que l’adjudicatari ha de realitzar obres d’instal·lació i equipament al local i fer les contractacions de personals oportunes, es considera un període de carència de 6 mesos des de l’inici del contracte. Durant aquest període l’adjudicatari no haurà d’abonar la part proporcional del cànon corresponent (en l’anterior licitació aquest termini era de 3 mesos). D’altra banda, el licitador podrà demanar l’aplicació d’una fórmula de progressivitat en el pagament del cànon oferit, consistent en una reducció del cànon en un percentatge no major al 30% els dos primers anys; el cànon oferit sense cap reducció els anys tercer i quart, i un augment del cànon del mateix percentatge els anys cinquè i sisè, de forma que, al final del termini de 6 anys del contracte, la quantitat total siga la mateixa que sense cap progressivitat. I, una altra modificació serà que en la valoració de Millor Projecte de Gestió Empresarial, es valorarà especialment l’obertura els dimecres de matí i migdia, per a donar servei al mercat ambulant.
Aquesta primera concessió abraça tant la primera instal·lació de l’equipament necessari com la posterior explotació en règim de concessió administrativa de serveis del Bar-Rte de la Plaça de Bous. L’adjudicatari del contracte haurà de fer front pel seu càrrec a la instal·lació de la cuina i de l’equipament que es precise perquè el local quede completament enllestit per al seu funcionament. S’ha estimat un cànon de 18.000 euros anuals (per 12 mesos). La dita quantitat constituïx el tipus de licitació del contracte, que podrà ser millorat a l’alça per les empreses licitadores. Per tant, el cànon mensual base de la licitació és de 1.500.00 €/mes. També es calcula una inversió inicial (condicionament del local) de 133.450 euros, la qual cosa suposa un període d’amortització de 3,23 anys. Per aquest motiu, la durada inicial del contracte es fixa en 6 anys. El Plec de Condicions determinarà diversos criteris de valoració que depenen d’una valoració automàtica i també subjectiva i no automàtica. Com en el cas del la licitació anterior, els criteris generals són, com a Criteris automàtics: millor preu, experiència en el sector hostaler o de restauració; i com Criteris que depenen d’un judici de valor: millor Projecte de Gestió Empresarial. Quan s’aprove en el ple, es publicarà en el perfil de contractant tota la documentació integrant de l’expedient de contractació perquè els interessats es puguen presentar a la nova licitació.
Ondara, 15.04.25. L’Ajuntament celebra ple ordinari de la Corporació Municipal aquest dijous 17 d’abril de 2025 a les 13:30 hores. L’ordre del dia és el següent:
1.EXP. PLENS/2025/03.APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ANTERIOR (27/MARÇ/2025)
2.EXP. PLENS/2025/4. DECRETS DE L’ALCALDIA PRESIDÈNCIA I REGIDORIA DE CONTRACTACIÓ. DONAR COMPTE.
3.EXP 889/2025.PRESSUPOST 2025. RECONEIXEMENT EXTRAJUDICIAL DE CRÈDITS
4.EXP 632/2025. CONTRACTACIÓ DE LA CONCESSIÓ DEL SERVEI: INSTAL·LACIÓ I EXPLOTACIÓ DEL BAR-RESTAURANT DE LA PLAÇA DE BOUS D’ONDARA
5.EXP. PLENS/2025/4. INFORMES DE L’ALCALDIA PRESIDÈNCIA.
Va prendre possessió la nova regidora del Grup Municipal Compromís, Verònica Crespo, en substitució de Jordi Dominguis
Es tindrà que tornar a fer una licitació, en haver-se declarat deserta la licitació del bar de la plaça de Bous
Els plens de l’Ajuntament d’Ondara avançaran el seu començament a les 19:30 hores per la moció presentada per Compromís
Ondara, 28.03.25. L’Ajuntament d’Ondara va celebrar ahir dijous 27 de març el ple ordinari d’aquest mes, i entre els punts de l’ordre del dia, es va aprovar per unanimitat de tots els grups polítics (Equip de Govern PSPV, PP i Compromís) l’encàrrec de gestió per part de l’Ajuntament d’Ondara a l’entitat mercantil municipal Serveis Integrals de Neteja i Medi Ambient d’Ondara S.L.U. (SINMA S.L.U.), de la prestació del Servei municipal d’abastiment d’aigua potable i sanejament a Ondara a partit de l’1 de setembre de 2025, moment en que finalitza l’actual concessió per gestió indirecta del servici amb Aguas de Valencia, S.A.
L’acord va aprovar l’encàrrec de gestió per part de l’Ajuntament d’Ondara a SINMA S.L.U., inclòs com a Plec de Prescripcions Tècniques. L’empresa pública serà l’entitat contractant de les persones necessàries per a la prestació del Servei i serà l’entitat receptora de les relacions laborals que siguen objecte de subrogació. La durada de l’encàrrec de gestió serà indefinida, a comptar a partir de l’endemà de la finalització de l’actual concessió. Les tarifes del Servei seran les que aprove l’Ajuntament d’Ondara. Tots els grups municipals van votar a favor d’aquest punt. Tant el portaveu del PP, Àlex Hernàndez, com el de Compromís, Lluís Fornés, van argumentar el vot a favor i van insistir en que era un pas important, però van mostrar l’esperança en què aquesta gestió directa implique, en un futur, una baixada del rebut de l’aigua per als veïns i veïnes del poble. Al respecte, l’Alcalde, José Ramiro, va matissar que «cal millorar primer l’eficiència de la xarxa, i per això primer es tindrà que invertir en aquestes millores»; motiu pel qual va indicar que no es podia generar, en aquests moments, falses expectatives respecte la baixada del rebut de l’aigua.
En la sessió plenària d’ahir va prendre possessió del seu càrrec la nova regidora del Grup Municipal Compromís, Verònica Crespo Sendra, en substitució de Jordi Dominguis. Al ple es va acordar la proposta per la integració de la regidora Verònica Crespo Sendra en el Grup Polític Compromís, Junta de Portaveus i en les Comissions Informatives Municipals en substitució de Jordi Dominguis Vidal. D’aquesta manera, el grup Compromís estarà integrat per Lluís Fornés, Àngels Grimalt i Verònica Crespo.
Al ple es van aprovar per unanimitat els punts dels plans municipals següents: Pla territorial municipal d’emergències d’Ondara (PTME); Pla d’actuació municipal front al risc d’incendis forestals d’Ondara (PAM IF), i Pla d’actuació municipal front al risc d’inundacions d’Ondara (PAM IN). El punt d’operacions pendents d’aplicar al pressupost va ser aprovat amb el vot en contra del PP i a favor de PSPV-Compromís; a l’igual que un reconeixement extrajudicial de crèdits.
En la sessió d’ahir es van aprovar també dos mocions d’urgència. D’una banda, la moció per declarar deserta la licitació del bar de la plaça de Bous (dimarts 25 de març va acabar el termini, i dimecres 26 es va declarar deserta, perquè no s’ha presentat cap licitador interessat). Ara es treballarà en una altra licitació, i s’analitzarà per què no s’ha presentat cap interessat, amb l’objectiu de realitzar una nova proposta per aconseguir fer aquesta licitació com més prompte millor. Una licitació que també caldrà ser aprovada finalment pel ple, a petició del PP, en lloc de per la Junta de Govern Local com es proposava en un principi. Aquesta moció va ser aprovada per unanimitat, en acceptar l’esmena per a que siga el ple municipal l’òrgan que aprove aquesta nova licitació.
L’altra moció va ser presentada pel Grup Municipal Compromís, en concret per la nova regidora del grup, Verònica Crespo. La moció va proposar que es modifique l’horari de les sessions plenàries ordinàries de l’Ajuntament d’Ondara; i que s’avancen 1 hora, passant de les 20:30 hores a les 19:30 hores (mantenint el dia establit, que és el darrer dijous de cada mes). Aquesta moció va ser aprovada per unanimitat, motiu pel qual, des d’abril, els plens de l’Ajuntament d’Ondara començaran a les 19:30 hores. En l’exposició de motius s’argumentava la conciliació familiar i laboral, tant dels membres de la corporació com de la ciutadania que desitge assistir als plens, i es proposava que posteriorment s’avalue aquesta mesura (avançar l’horari dels plens) i el seu impacte, tant en l’àmbit de la conciliació com la presència de públic o visualitzacions del ple.
En la sessió prendrà possessió la nova regidora del Grup Municipal Compromís, Verònica Crespo, en substitució de Jordi Dominguis
Ondara, 26.03.25. L’Ajuntament d’Ondara celebra aquest dijous 27 de març el ple ordinari d’aquest mes, i entre els punts de l’ordre del dia, destaca l’encàrrec de gestió per part de l’Ajuntament d’Ondara a l’entitat mercantil municipal Serveis Integrals de Neteja i Medi Ambient d’Ondara S.L.U. (SINMA S.L.U.), de la prestació del Servei municipal d’abastiment d’aigua potable i sanejament a Ondara. Cal esmentar que el passat 26 de setembre de 2024, el ple ordinari ja va aprovar per unanimitat l’acord de disposar la prestació i gestió directa per part de l’Ajuntament d’Ondara dels servicis de subministrament i abastiment domiciliari d’aigua potable i clavegueram del municipi a partit del proper 31 d’agost de 2025, data en que finalitza l’actual concessió per gestió indirecta del servici amb Aguas de Valencia, S.A.
Ara, en el ple d’aquest 27 de març, es dona un pas més per recuperar la gestió pública de l’aigua. En concret, l’acord que s’eleva a ple inclou aprovar el text de l’encàrrec de gestió per part de l’Ajuntament d’Ondara a SINMA S.L.U., de la prestació del Servei municipal d’abastiment d’aigua potable i sanejament a Ondara, que figura inclòs com a Plec de Prescripcions Tècniques. L’objecte de l’encàrrec és la prestació del servei d’abastiment amb les característiques i condicions que ha determinat l’Ajuntament d’Ondara en la memòria. L’empresa pública serà l’entitat contractant de les persones necessàries per a la prestació del Servei i serà l’entitat receptora de les relacions laborals que siguen objecte de subrogació (per la finalització del contracte de gestió de serveis públics en la modalitat de concessió del que era contractista Aguas de Valencia S.A). i, en concret, se subrogarà el lloc de treball corresponent a un oficial de fontaneria a temps complet que s’adscriurà al servei. La durada de l’encàrrec de gestió serà indefinida, a comptar a partir de l’endemà de la finalització de l’actual concessió. Les tarifes del Servei seran les que aprove l’Ajuntament d’Ondara.
Segons ha recalcat l’Alcalde d’Ondara, José Ramiro, l’Ajuntament d’Ondara assumeix així directament la prestació i gestió del servei, el qual es prestarà per via de comanda de gestió per l’empresa municipal SINMA. L’Ajuntament recuperarà d’aquesta manera la gestió del servei d’aigua perquè «és un servei bàsic». Per a l’Alcalde d’Ondara, «l’aigua ha de ser un servei de gestió pública, perquè és un servei bàsic, i a més els pous dels quals s’abasteix Ondara són municipals; és a dir, el recurs, l’aigua, és municipal». L’objectiu final de la reversió del servei és millorar el rendiment (percentatge de l’aigua dels pous que arriba finalment als domicilis); reinvertir en solucionar les fugues i fer una millor planificació. Respecte als motius per encomanar l’encàrrec de gestió a SINMA, Ramiro ha recordat que «SINMA és eficient i porta anys gestionant diversos serveis municipals adequadament»; a més que per les seues característiques, des de SINMA «es poden compartir recursos i personal amb la gestió del servei d’aigua». No cal oblidar que, per exemple, SINMA és l’encarregada de la piscina municipal, i també de la brigada municipal d’obres i serveis, entre altres comandes de gestió, a la que ara es vindrà a sumar també el servei de l’aigua.
D’altra banda, en la sessió plenària d’aquesta setmana prendrà possessió del seu càrrec la nova regidora del Grup Municipal Compromís, Verònica Crespo Sendra, en substitució de Jordi Dominguis, després de la seua renúncia a finals de desembre de 2024 per motius personals. Al ple s’elevarà la proposta per la integració de la regidora Verònica Crespo Sendra en el Grup Polític Compromís, Junta de Portaveus i en les Comissions Informatives Municipals en substitució de Jordi Dominguis Vidal. D’aquesta manera, el grup Compromís estarà integrat per Lluís Fornés, Àngels Grimalt i Verònica Crespo.
A més, entre altres punts de l’ordre del dia, el ple de març contempla l’aprovació dels següents plans: Pla territorial municipal d’emergències d’Ondara (PTME); Pla d’actuació municipal front al risc d’incendis forestals d’Ondara (PAM IF), i Pla d’actuació municipal front al risc d’inundacions d’Ondara (PAM IN).
Ondara, 25.03.25. L’Ajuntament d’Ondara celebra ple ordinari de la Corporació Municipal aquest dijous 27 de març de 2025 a les 20:30 hores. L’ordre del dia és el següent:
1. EXP. PLENS/2025/01, PLENS/2025/02 .APROVACIÓ DE LES ACTES DE LES SESSIONS ANTERIORS (30/GENER/2025 I 25/FEBRER/2025)
2. EXP. 512/2025. MATÈRIA 1004. CORPORACIÓ. PRESSA POSSESSIÓ REGIDORA NA VERÒNICA CRESPO SENDRA DEL GRUP COMPROMÍS.
3. EXP. PLENS/2025/3.. DECRETS DE L’ALCALDIA PRESIDÈNCIA I REGIDORIA DE CONTRACTACIÓ. DONAR COMPTE.
4. EXP. 533/2025. INTEGRACIÓ REGIDORA GRUP POLÍTICS MUNICIPALS I JUNTA DE PORTAVEUS I ÒRGANS COL·LEGIATS DE L’AJUNTAMENT D’ONDARA.
5. EXP. 2945.2023.APROVACIÓ DEL PLA TERRITORIAL MUNICIPAL D’EMERGÈNCIES D’ONDARA .(PTME).
6. EXP. 2946.2023.APROVACIÓ DEL PLA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL FRONT AL RISC D’INCENDIS FORESTALS D’ONDARA (PAM IF).
7. EXP. 2947.2023.APROVACIÓ DEL PLA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL FRONT AL RISC D’INUNDACIONS D’ONDARA. (PAM IN).
8. EXP. 643/2025. MATÈRIA 4009. PRESSUPOST. RECONEIXEMENT EXTRAJUDICIAL DE CRÈDITS. OPERACIONS PENDENTS D’APLICAR AL PRESSUPOST (OPA). APROVACIÓ.
13. EXP. 678/2025. ENCÀRREC DE GESTIÓ DE L’AJUNTAMENT D’ONDARA A LA SOCIETAT MERCANTIL MUNICIPAL SINMA S.L.U. PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ABASTIMENT D’AIGUA POTABLE I SANEJAMENT A ONDARA.
14. EXP. PLENS/2025/3. INFORMES DE L’ALCALDIA PRESIDÈNCIA.
El Pressupost és de 10.252.000 euros; incorpora la partida de 577.000 euros d’ingressos supramunicipals; i 1.205.000 euros per la subhasta de de la parcel·la del polígon Marjals
Ondara, 26.02.25. L’Ajuntament d’Ondara ha aprovat en ple el Pressupost Municipal de 2025, després que en desembre de 2024 l’aprovació quedara sobre la taula. Aquest nou pressupost va ser aprovat ahir dimarts en el ple ordinari d’aquest mes de febrer, per unanimitat de tots els grups polítics: Equip de Govern PSPV, PP i Compromís. L’Alcalde, José Ramiro, va agrair als dos grups polítics per «anteposar la necessitat d’uns comptes públics municipals, que beneficiaran a tots els veïns i veïnes d’Ondara, per davant de les ideologies polítiques». També va agrair i destacar «la tasca dels tècnics municipals que han realitzat les gestions necessàries perquè el pressupost vaja a ser finalment una realitat».
El Pressupost de l’Ajuntament d’Ondara 2025 s’incrementa en 2 capítols respecte al pressupost de 2024 i ascendeix a 10.252.000 euros, en incorporar al pressupost actual la partida de 577.000 euros d’ingressos supramunicipals (plusvàlues, etc); i incorporar una partida extraordinària d’1.205.000 euros procedents de la venda de la parcel·la municipal. L’Alcalde d’Ondara ha destacat la importància d’aquesta aprovació del pressupost 2025 per al desenvolupament del municipi, ja que permetrà executar projectes, adquirir nous equipaments i millorar els serveis públics; a la vegada que permetrà desbloquejar inversions i subvencions; incorporarà al pressupost actual la partida de 577.000 euros d’ingressos supramunicipals; així com inclourà millores en les condicions laborals del personal de l’empresa municipal SINMA. L’Alcalde d’Ondara espera que aquest pressupost per a 2025 impulse el desenvolupament del municipi i garantisca una millora en els serveis i en les condicions laborals del personal municipal.
PP I COMPROMÍS VOTEN A FAVOR EL PRESSUPOST
Tant el PP com Compromís van recolzar amb els seus vots a favor el pressupost municipal d’Ondara per 2025. El portaveu del PP, Àlex Hernández, va dir que el PP anava a aprovar el pressupost; «estem de enhorabona perquè són uns pressuposts que estan negociats; que tenen molta participació i és impossible no aprovar-los». Va recalcar que s’han incorporat «les 7 propostes que demanàvem des del PP: la eliminació de la plaça del conseller delegat; la aplicació de la nova jornada de 37.5 hores al personal de SINMA; la creació de la plataforma del conveni col·lectiu per a SINMA; la reubicació de la ràdio en Espai Català; la dotació de la quantia per iniciar els tràmits per a la creació de vivenda; i els 206.000 euros que se destinaran a la negociació col·lectiva amb els treballadors de SINMA, que serà suficient per cobrir les seues demandes en tema de triennis», va dir el portaveu popular. Al respecte, Àlex Hernàndez va demanar que «ja que està la voluntat política; les partides econòmiques; i el nou esborrany del conveni laboral (segons van parlar amb gerència), estan tots els ingredients per arribar a un bon acord aquest 2025 i que siga una realitat»; per això va demanar en el ple que «tots els grups polítics que formem part del Consell d’Administració, estiguem en les negociacions entre l’empresa i els treballadors/res, per facilitar les negociacions». Al respecte, l’Alcalde José Ramiro va dir que donaria trasllat a la gerència d’aquesta petició.
El portaveu de Compromís, Lluís Fornés, va dir que «enguany estem de bon any» perquè s’incorpora mig milió d’euros i el milió dos-cents mil de la parcel·la; va donar l’enhorabona als treballadors de SINMA diguen que «tenen les seues reivindicacions i treballem per la seua dignitat; i encara que s’han posat en contacte amb grups polítics per a tirar endavant i tindre una miqueta més de veu, la veritat és que si aconsegueixen els seus objectius és el principal». Va matissar que «des del col·lectiu de Compromís per Ondara, estem molt contents d’aquests pressupostos, però amb certs matisos». Per un costat «estem contents de l’Espai Català, la inversió que va fer se; estem pagant un lloguer mensual i acabar de fer la compra és molt positiu, igual que la rehabilitació, perquè ja sabem que la ràdio, per exemple, està caient i que està molt bé que puguem fer una reforma i un espai per a la ràdio de La Veu d’Ondara». D’altra banda, va dir que «també ens agradaria que es treballara més el tema de l’habitatge. Cada volta més joves acaben els estudis. Vénen cap al poble i intenten trobar un habitatge digne, un lloguer. I no troben, no hi ha res. Aleshores, també instem que des de l’Ajuntament es puga treballar en eixa línia de l’habitatge per als joves». El portaveu de Compromís va insistir també en que «en el tema de l’IBI no s’ha tocat res del 2024; és veritat que tenim molts bons pressupostos per a enguany, però l’IBI no ha baixat». Va proposar si es podrien donar, dins dels pressupostos, alguna subvenció per a rehabilitació de vivenda. Lluís Fornés va aprofitar per afegir que s’alegrava dels pressupostos «per la part que em toca com a ex regidor d’Esports perquè s’augmenta la partida d’escoles esportives 77.000 euros i s’augmenta la partida d’esports en 5.000 euros»; va recalcar que «m’he hagut de enemistar o confrontar a moltes persones durant la meua època de regidor d’Esports, prou desagradable perquè he tingut que retallar en molts aspectes i pense que vaig fer una gran labor; per això ara, amb aquests 75.000 euros, em dóna la raó que des de febrer de 2024 jo demanava els diners per a la regidoria d’Esports, concretament les Escoles Esportives; i ara se m’ha donat la raó que sí que fan falta els 77.000 euros», va dir. També va valorar positivament la inversió al poliesportiu de 30.000 euros per als nous lavabos. Va destacar positivament que ara haja hagut «l’entesa que no va haver en desembre» i va destacar, d’altra banda, la inclusió en els comptes de la reforma Capella del Crist, indicant que com ex regidor de Patrimoni també s’havia compromès a contribuir en les obres de la coberta.
INVERSIONS DESTACADES EN EL PRESSUPOST 2025
El pressupost de 2025 incorpora una partida extraordinària d’1.205.000 euros procedents de la venda de la parcel·la municipal situada al polígon Marjals 5, 6 i 7 (l’alienació de la parcel·la també es va aprovar ahir per unanimitat al plenari). Aquest import es destinarà a diverses inversions estratègiques, entre les quals destaquen els 906.000 euros per a l’adquisició i adequació de l’edifici Casa Català, que acollirà la Ràdio La Veu d’Ondara; aules per a tallers d’ocupació i espais per a col·lectius locals, i 299.400 euros per a l’adquisició de terrenys municipals. També en l’apartat d’inversions cal destacar els 70.000 euros per a la instal·lació d’una potabilitzadora als albergs de Segària; 30.000 euros per a la construcció de nous banys al poliesportiu municipal; 34.000 euros per a l’adquisició de dos nous vehicles per a la Policia Local, i 100.000 euros per a la millora de la xarxa d’aigua potable i sanejament.
MILLORA DE LES CONDICIONS LABORALS A SINMA
El Pressupost 2025 incorpora un increment de 106.000 euros per millorar les condicions salarials dels treballadors de SINMA, dins del marc de la negociació col·lectiva d’un nou conveni laboral. A més, s’ha creat un fons de contingència de 100.000 euros per garantir el compliment dels acords que es puguen assolir en la negociació. L’Alcalde ha reiterat el suport de l’Ajuntament a SINMA i ha assegurat que es realitzaran les modificacions pressupostàries necessàries per acomplir els acords derivats del nou conveni col·lectiu. Les negociacions, segons Ramiro, avancen a bon ritme i són fonamentals per millorar les condicions dels treballadors de l’empresa municipal.
ALTRES PARTIDES PRESSUPOSTÀRIES
Entre altres partides destacables, cal esmentar que es destinarà a la recuperació de la gestió municipal del servei d’aigua una partida de 350.000 euros per a SINMA (l’empresa municipal s’encarregarà d’aquest servei), i una inversió de 100.000 euros en renovació de la xarxa d’aigua potable, pluvials i clavegueram. A més destaca la partida d’Honoraris de Projectes i Planejament amb 20.000 euros, amb previsió d’incorporar romanents de 43.907,09 euros per estudis de futur com el PGOU i mesures correctores d’inundabilitat. L’Ajuntament d’Ondara també destinarà 198.500 euros a subvencions per a associacions locals i comarcals d’àmbit assistencial (amb un increment de 15.000 euros respecte a 2024). La partida d’ajudes socials s’incrementa fins als 40.000 euros, destinats a ajudes per a l’IBI, la taxa de la brossa i les escoles esportives, amb la possibilitat d’ampliació si cal durant l’any. Destacarà també enguany l’aportació de 10.000 euros a la Parròquia Santa Anna per a la rehabilitació de la Capella del Crist com a patrimoni local.
Ondara, 24.02.25. L’Ajuntament d’Ondara celebra ple ordinari de la Corporació Municipal aquest dimarts 25 de febrer de 2025 a les 20:30 hores. L’ordre del dia és el següent:
ASSUMPTES DE LA CONVOCATÒRIA
1. EXP PLENS/2025/01. APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ANTERIOR
(30/GENER/2025) PENDENT
2. EXP. PLENS/2025/2. DECRETS DE L’ALCALDIA PRESIDÈNCIA I REGIDORIA DE CONTRACTACIÓ. DONAR COMPTE.
3. EXP.3110/2024 ALIENACIÓ PER SUBHASTA DE PARCEL·LA MUNICIPAL. ADJUDICACIÓ.
L’Alcalde deixa patent la voluntat negociadora amb la incorporació de de les modificacions adients per millorar de manera legal les condicions laborals i salarials del personal de SINMA dins del marc de la negociació d’un conveni col·lectiu
Ondara, 21.02.25. El pròxim ple de l’Ajuntament d’Ondara tornarà a portar, dins dels punts de l’ordre del dia, l’aprovació provisional del Pressupost Municipal de 2025, bases d’execució i plantilla de personal. En desembre de 2024, l’aprovació del pressupost es va quedar damunt la taula i des de llavors, l’Ajuntament d’Ondara té uns pressupostos prorrogats de 2024. Una pròrroga que, segons exposa l’Alcalde d’Ondara, José Ramiro, no és la situació idònia, en no poder-se realitzar projectes; impulsar inversions; pagar subvencions a associacions, ni ultimar contractes necessaris, com per exemple els nous cotxes policials; una pròrroga que tampoc permet incorporar al pressupost actual la partida de 577.000 euros d’ingressos que eixien de la situació econòmica com plusvàlues, ingressos per tributs de l’Estat, etc; o incorporar els 1.200.000 euros obtinguts per la venda de la parcel·la municipal per a fer inversions. Per tot això, l’Alcalde d’Ondara proposa elevar a la pròxima sessió del ple de la corporació municipal d’Ondara el Pressupost Municipal de 2025, esperant comptar amb els recolzaments necessaris per aprovar uns comptes que seran beneficiosos per al conjunt de la ciutadania ondarenca, segons assegura.
NOVETATS DEL PRESSUPOST 2025
Respecte als nous pressuposts que s’elevaran al ple, José Ramiro ha detallat que són uns comptes que difereixen dels presentats en desembre perquè de manera extraordinària s’incorpora al pressupost de 2025 l’alienació de la parcel·la municipal situada en el polígon Marjals 5, 6 i 7 (que va ser subhastada recentment), i que fa incrementar el pressupost en 1.205.000 euros, el que es podrà veure repercutit en inversions per la mateixa quantia econòmica. Cal esmentar que eixa quantia es destinarà directament on es va determinar, perquè al ple municipal del 7 de novembre de 2024, quan es va aprovar la subhasta, ja es va acordar la destinació on havien d’anar els diners provinents d’aquesta venda. Al respecte, José Ramiro ha avançat que, pel que fa a la inversió lligada a la venda de la parcel·la municipal, 906.000 euros s’invertiran en l’adquisició i habilitació de la totalitat de l’edifici Casa Català per a allotjar la Ràdio la Veu d’Ondara; aules preparades per a la formació dels diferents tallers d’ocupació que es realitzen al municipi, i una planta diàfana de l’edifici per a donar servei a diferents col·lectius del poble, a més de dotar d’una instal·lació fotovoltaica per a aprofitar el sostre de l’edifici; i 299.400 euros es destinaran a l’adquisició de terrenys (també lligat a la venda de la parcel·la municipal). Quant a altres propostes d’inversions, s’invertirà en la instal·lació d’una potabilitzadora per als albergs de Segària, quantificada en 70.000 euros i necessària per a mantindré els albergs oberts; 30.000 euros per a la construcció d’uns nous banys per a el poliesportiu municipal; 34.000 euros per a l’adquisició dels dos vehicles de policia local que finalitzen el renting; o 100.000 euros per a les inversions en la xarxa d’aigua potable i sanejament.
MILLORES SALARIALS EN L’EMPRESA MUNICIPAL FRUIT DE LA NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA
D’altra banda, l’Alcalde també ha volgut deixar patent la voluntat negociadora de l’Equip de Govern amb la incorporació de les modificacions adients per millorar, de manera legal, les condicions laborals i salarials del personal de SINMA dins del marc de la negociació d’un conveni col·lectiu, tal i com es va comprometre al ple. José Ramiro ha destacat i evidenciat el recolzament de l’Ajuntament a l’empresa pública SINMA en pressuposts i també en altres millores salarials i no salarials, que s’ha de fer a través d’una negociació col·lectiva. En aquest sentit, ha manifestat que està seguint de prop que les negociacions arriben a bon port i siguen satisfactòries tant per als agents socials, representants de personal i sindicats, com per a la gerència i direcció de l’empresa municipal. Unes negociacions que, segons ha pogut constatar l’Alcalde, avancen a bon ritme per millorar les condicions laborals i salarials del personal de SINMA, dins del marc de la negociació d’un conveni col·lectiu; una cosa que ja s’està fent. L’Alcalde ha aprofitat per agrair la feina que s’està fent per arribar a un acord i ha reiterat el compromís de l’Ajuntament d’Ondara a realitzar les modificacions pressupostàries que siguen necessàries per complir els acords fruit de la redacció d’un nou conveni col·lectiu. Al respecte, ha explicat que dins del Pressupost Municipal 2025 que s’eleva a ple, pel que fa als recursos humans de l’empresa pública, s’ha contemplat un increment de 106.000 euros, que van a càrrec de l’aportació municipal a l’entitat dins del capítol II per tal de millorar les condicions econòmiques dels treballadors/es. A més, dins del Fons de contingència s’ha dotat de 100.000 euros per a garantir el possible resultat de la negociació col·lectiva que s’està duent actualment entre la part social i la gerència de l’empresa. Per això s’han modificat i ajustat diverses partides pressupostàries, amb els corresponents informes positius d’intervenció.
ALTRES PARTIDES DESTACADES
Segons ja es va indicar en l’anterior memòria del pressupost 2025, una de les fites més importants dels darrers i pròxims anys del poble d’Ondara és la recuperació de la gestió del servei d’aigua. En 2024 es va aprovar per unanimitat de tots els partits polítics la decisió de no prorrogar el contracte amb l’actual concessionària i encomanar-li a l’empresa pública SINMA dita gestió del servei. Això ha suposat per un costat, pressupostar 350.000 euros d’ingressos i despeses en l’empresa pública, i per l’altre, transformació de l’antiga partida d’inversió en pluvials a la nova de renovació de xarxa d’aigua potable, pluvials i clavegueram, amb una dotació inicial de 100.000 euros.
Es manté la partida econòmica d’Honoraris de Projectes i Planejament a 20.000 euros, amb previsió d’incorporar romanents dels pressupostos del 2024 per un valor aproximat de 43.907,09 una vegada es tanque la seua liquidació, per a avançar en els estudis necessaris per a un futur PGOU, intentant prioritzar els estudis d’ inundabilitat del terme municipal d’Ondara i les possibles mesures correctores per a millorar el nostre terme i las seguretat dels nostres veïns i veïnes.
S’ha conservat l’aportació de les subvencions a associacions locals, i comarcals d’àmbit assistencial, arribant a una quantia econòmica de 198.500 euros (15.000 més que en 2024). Dins d’eixes partides, s’ha redistribuït les aportacions, ajustant-les a cadascuna de les seues necessitats, a més d’augmentar fins a 40.000 € la partida d’ajudes socials per a aquelles les famílies ondarenques en l’IBI, la taxa de la brossa i les Escoles Esportives. Dita partida serà ampliada en cas que siga necessari durant l’any 2025. A més, s’ha incorporat un ajust a les subvencions de les Comissions de festes del Crist i la Soledat amb més de 1.500 euros i més de 3.000 euros, respectivament, a més de fer una aportació extraordinària de 10.000 euros a la Parròquia Santa Anna per a la rehabilitació de la Capella del Crist com a patrimoni local.
Els partits de l’oposició aproven una moció per a les millores salarials dels i de les treballadores de l’Empresa Pública en contra dels vots del PSOE
Entre els punts del passat plenari del dijous 30 de gener, es trobava la moció que presentava el Partit Popular a favor de la millora salarial dels i de les treballadores de l’empresa municipal SINMA. En este punt del plenari va haver un debat més extens degut a la resposta del partit socialista, amb una esmena a la totalitat.
Primer que res, des del col·lectiu de Compromís volem ressaltar la gran tasca que s’ha fet en aquestos últims nou anys on amb els diferents consellers delegats i gerents de l’empresa pública s’han millorat les condicions laborals dels empleats i de les empleades. Aquestes millores han estat tant salarials com materials i contractuals i tot s’ha vist també reflectit a l’hora de veure els comptes de l’empresa on també hi ha hagut una rebaixa de la despesa any rere any.
Però tot açò ha estat una part del que encara queda per fer. S’han de seguir millorant les condicions laborals perquè el poble d’Ondara isca beneficiat i repercutisca en la vida dels ondarencs i de les ondarenques. El debat en qüestió tractava les millores salarials amb un increment d’aquest gràcies als triennis. Segons el Partit Popular, en base a certs articles de régim laboral s’havia d’aplicar este increment com a dret dels i les empleades i s’havia de comptabilitzar en els pressupostos, cosa que l’alcalde, Jose Ramiro, es va negar acceptar en l’anterior plenari. Segons el Partit Socialista, amb la seua esmena a la totalitat, la puja o no dels salaris venia donada per una negociació entre treballadors i treballadores, els comitès sindicals i la gerència de l’empresa. Al final, ambdós partits al·legaven en tecnicismes que un tenia raó i l’altre no… però on queda tot açò? Segons l’Alcalde esta moció no va a cap lloc perquè no sosté una base legal de competències administratives, però nosaltres vam revindicar que servira per a demostrar, de forma simbòlica, el nostre suport cap als i les treballadores de l’empresa pública.
El nostre portaveu Lluís Fornés, en un dels seus torns de paraula, va acabar llançant una pregunta a l’alcalde: “perquè hem hagut de polititzar este debat en el plenari?”
En primer lloc, les negociacions han estat allargant-se degut a què l’empresa pública, depenent dels pressupostos de l’ajuntament, no tenia major capacitat econòmica per a fer eixes millores salarials. Qui té la competència en els pressupostos és l’alcalde, i al igual que ha fet en les regidories que portava Compromís durant el pacte, ha bloquejat els pressupostos de SINMA perquè no li interessava a ell i preferia fer coses “per a Ondara” on ell poguera traure major rèdit polític. Què podia fer el nostre company Jordi Dominguis, com a conseller delegat, si l’alcalde no vol dotar de més diners l’empresa pública?
En segon lloc, quan ja tenim uns pressupostos per a 2025 amb mig milió d’euros d’increment, l’alcalde torna a decidir no invertir-los en SINMA. És completament normal que els propis treballadors i treballadores s’enfaden en veure que les suposades negociacions s’allarguen perquè no hi havia diners, i ara que n’hi ha, l’alcalde no és capaç de pensar en ells i elles. “SI NO SE LI DOTA DE DINERS A L’EMPRESA SINMA, NO ES POT FER UNA NEGOCIACIÓ EN CONDICIONS”.
En tercer lloc, estem parlant de la dignitat dels i les treballadores de l’empresa pública, les mateixes persones que l’alcalde alaba en els seus discursos públics i ara menysprea. Encara que la moció no vaja a cap lloc, creiem fermament que si es vol, es pot. És a dir, si hi ha voluntat de fer les coses, estes es poden complir.
Per últim, des del col·lectiu Compromís coneixem bé el que és negociar amb el PSOE, concretament amb Jose Ramiro, i bàsicament es fa el que ell vol, eixe és el talant. Ja buscarà la manera de fer prevaldre la seua voluntat. Per això ens vam encoratjar i trencàrem la coalició, per la incapacitat de debat i de diàleg. Alhora, encoratgem als i les empleades perquè continuen lluitant pels seus drets.