Comptarà amb l’encontre amb primers lectors, la presentació del llibre de Robert Miralles i del nou quadre d’Antonio Torres
La Fira del Llibre, les activitats festives i l’ampliació del mural literari dedicat a Jovi Lozano culminen el Mes del Llibre
Ondara, 15.04.26. L’Ajuntament d’Ondara, a través de la Regidoria de Cultura, celebra durant tot el mes d’abril el Mes del Llibre, amb una completa agenda d’activitats culturals i educatives dirigides a tots els públics, amb l’objectiu de fomentar l’hàbit lector, posar en valor el patrimoni literari i reforçar el paper del llibre com a eina de coneixement i cohesió social. La Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí, ha destacat que “el Mes del Llibre és una aposta ferma de l’Ajuntament d’Ondara per acostar la lectura a totes les edats, des dels primers lectors i lectores fins al públic adult, amb activitats pensades per compartir, aprendre i celebrar la cultura”. Segons ha assenyalat, “el llibre continua sent una peça clau per a construir pensament crític, memòria col·lectiva i identitat com a poble”.
Encontre amb primers lectors, presentació del llibre “Catàleg general de noms i cognoms d’Ondara” de Robert Miralles i del nou quadre d’Antonio Torres «Ondara en el tiempo»
La pròxima setmana concentrarà alguns dels actes més destacats de la programació, amb propostes adreçades tant al públic infantil com a l’adult, que han estat presentades hui per la responsable de Cultura i per l’Alcalde, José Ramiro. El dimecres 22 d’abril, a les 18.00 hores, la Casa de Cultura acollirà l’Encontre amb els primers lectors i lectores, amb l’activitat “Lectures encantades. Un viatge de titelles i cançons”, a càrrec de Xavi Requena. En aquest acte, la Regidoria de Cultura obsequiarà amb un llibre els xiquets i xiquetes que complisquen 6 anys, com a reconeixement i estímul al seu inici en el món de la lectura.
El dijous 23 d’abril, l’Edifici El Prado, a les 20.00 hores, acollirà la presentació d’un llibre editat pel propi Ajuntament d’Ondara; una aposta clara per la investigació, la difusió del coneixement i la memòria local. Es presentarà el llibre “Catàleg general de noms i cognoms d’Ondara”, de Robert Miralles i Cebrià, una obra de gran valor documental i identitari per al municipi. En l’acte intervindran l’Alcalde d’Ondara, José Ramiro, i la Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí, que ha subratllat que “aquesta publicació reflecteix el compromís de l’Ajuntament amb la recuperació de la memòria històrica, la investigació rigorosa i la difusió del patrimoni cultural propi”.
L’endemà, el divendres 24 d’abril, l’Edifici El Prado, a les 20.15 hores, (recepció a les 19:45 hores) acollirà la presentació de la nova obra artística realitzada pel pintor ondarenc Antonio Torres, titulada «Ondara en el tiempo». En l’acte intervindran l’Alcalde d’Ondara, José Ramiro, i la Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí.
La Fira del Llibre, punt culminant del Mes del Llibre
Dins de la programació de la Setmana del Llibre 2026, l’Ajuntament d’Ondara convida a tot el poble i als amants de la cultura a participar en la Fireta del Llibre, que tindrà lloc el diumenge 26 d’abril a la Plaça Major. A partir de les 11:00 h, la plaça es convertirà en l’epicentre de la literatura, la música i el bon ambient amb una oferta pensada per a totes les edats. Comptarà amb stands literaris i signatura de llibres, amb la presència de destacats autors i autores com Robert Miralles i Cebrià, Sergio Pérez Corral, Eduardo Bellver Arberola, Nieves Sendra Mefford i María Hernández Delgado, de la mà de la Llibreria Dilatando Mentes. També s’oferiran activitats per als més menuts: hi haurà jocs gegants per a xiquets i xiquetes, a més d’una jornada de portes obertes a la Biblioteca Municipal per a descobrir els seus tresors. La jornada estarà amenitzada pel Concert Vermut de Doña Manteca, que ens portarà música amb sabor i molta personalitat. A més, es podrà gaudir de la barreta amb menjar i beguda, en col·laboració amb l’Assemblea local de l’AECC.
Continuació del mural literari amb nova àrea dedicada a Jovi Lozano
En el marc del Mes del Llibre, la Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí, ha anunciat també que el mural literari de la zona de l’olivera de l’O-30, iniciat l’any passat amb motiu del Dia del Llibre, s’ampliarà enguany amb una nova àrea dedicada a l’escriptor i periodista ondarenc Jovi Lozano-Seser. Amb aquesta ampliació, el projecte dona continuïtat a l’homenatge als referents de la literatura valenciana impulsat en 2025 i posa en valor una figura clau de la creació literària contemporània en valencià, molt vinculada a Ondara, i és que Jovi Lozano-Seser és considerat l’autor ondarenc amb una trajectòria més premiada en llengua valenciana, amb una obra sòlida i reconeguda. La seua producció literària ha contribuït de manera destacada a la difusió de la literatura en valencià i a la projecció del nom d’Ondara dins i fora del territori valencià. La pintura dedicada a Jovi Lozano-Seser serà realitzada novament per Larouch, i està previst que estiga finalitzada a temps per al 23 d’abril, coincidint amb la celebració del Dia del Llibre. Segons ha assenyalat Rosa Ana Marí, “amb esta ampliació del mural volem continuar posant en valor la literatura en valencià i, al mateix temps, reconèixer figures pròximes que projecten el nom d’Ondara més enllà del nostre municipi, convertint l’espai públic en un lloc de memòria cultural i educativa”.
De Carlos Torres. En la Casa de cultura. Visites en horari de Casa de cultura
DIMECRES 1
TEATRE ESCOLAR EN ANGLÉS
THE BEAR, THE KOALA & THE MOUSE i “VIKINGS”
A càrrec de Fòrum Teatre. En l’Auditori Municipal. Per a l’alumnat del CEIP Sanchis Guarner
L’HORA DEL CONTE EN ANGLÈS
THE EASTER BUNNY’S GREAT JOURNEY
A càrrec de Neus Sendra. En la Biblioteca infantil a les 18h. Recomanat des dels 4 anys
DIVENDRES 10
PRESENTACIÓ DE LLIBRE: FUERA DE TIEMPO Y LUGAR
A càrrec de l’autor Eduardo Bellver Alberola. En la Casa de cultura a les 19h
DIMECRES 15
L’HORA DEL CONTE: BIBLIOSELVA
A càrrec de Marta Pellicer. En la Biblioteca infantil a les 18h. Recomanat des dels 4 anys
DIVENDRES 17
PROJECCIÓ: LA INVASIÓ DELS BÀRBARS
De Vicente Monsonís. En l’Auditori Municipal. Adreçat als i les alumnes de 4t ESO i BAT de l’IES Xebic
DIMECRES 22
LLEGIM COMPARTINT. LECTURA I TALLER CREATIU
A càrrec de Mireia Bazu. En la Biblioteca infantil a les 17.30h. Per a xiquets i xiquetes de 6 a 9 anys. Cal inscripció
DIMECRES 22
ENCONTRE AMB ELS PRIMERS LECTORS/ES
LECTURES ENCANTADES. UN VIATGE DE TITELLES I CANÇONS
A càrrec de Xavi Requena. La Regidoria de Cultura oferirà un llibre als xiquets i xiquetes que han superat la lectura comprensiva als 6 anys. En la Casa de cultura a les 18h
DIJOUS 23
PRESENTACIÓ DE LLIBRE: CATÀLEG GENERAL DE NOMS I COGNOMS D’ONDARA
De Robert Miralles i Cebrià. Intervindran: José Ramiro, alcalde d’Ondara i Rosa Ana Marí, regidora de cultura d’Ondara. En l’Edifici El Prado a les 20h
DIVENDRES 24
PRESENTACIÓ DE LLIBRE: TOTS A L’ESCOLA. Una visió crítica dels ensenyaments a Ondara 1939-1975. De Carlos Torres
Intervindran: José Ramiro, alcalde d’Ondara i Rosa Ana Martí, regidora de cultura d’Ondara. En l’Edifici El Prado a les 20h
DIUMENGE 26
FIRA DEL LLIBRE
STANDS LITERARIS, SIGNATURA DE LLIBRES, ACTIVITATS INFANTILS I VERMUT AMB DOÑA MANTECA
Música, literatura i bon ambient per celebrar el Dia del llibre! En la Plaça Major des de les 11h
DIMECRES 29
L’HORA DEL CONTE EN ANGLÉS. THE THREE LITTLE PIGS
A càrrec de Rosa Ana Marí. En la Biblioteca infantil a les 18h
DIJOUS 30
PRESENTACIÓ – PROJECCIÓ
LA FAMÍLIA, LA NOSTRA MEMÒRIA
Del documental “Memòria familiar”, produït per Ajuntament d’Ondara i la Comissió de memòria històrica alumnat de l’IES Xebic. En l’Auditori Municipal a les 19.30h
La Campanya de Teatre a les Escoles de la MACMA arribarà a Ondara el pròxim mes d’abril. Els dies 28 i 29 d’abril aquesta campanya se celebrarà al CEiP Sanchis Guarner d’Ondara i el 30 d’abril a Les Marjals. L’obra escollida és «Frankenstein», una obra de literatura de ciència-ficció gòtica i romàntica creada per Mary Shelley l’any 1818. La Companyia «L’Oracle de l’Est» serà l’encarregada d’interpretar-la.
L’esdeveniment se celebrarà del 31 de juliol al 22 d’agost de 2026 a les localitats d’Ondara, Dénia, Calp, Beniarbeig, Xàbia/Jávea i Pego, totes elles situades a la comarca alacantina de la Marina Alta, a la Comunitat Valenciana.
En els diversos concerts que formaran part de la programació s’interpretaran en viu les bandes sonores de grans epopeies cinematogràfiques com Ben-Hur, Gladiator, Troia, L’últim samurai, L’últim mohicà o Alatriste, entre altres.
Nominat en diverses ocasions als premis BAFTA, Trevor Jones és autor de partitures tan emblemàtiques com les d’Excalibur, Dins del laberint, L’últim mohicà o Cristall fosc.
Guanyador de tres Premis Goya i responsable de partitures com les d’Alatriste, Las 13 rosas o Adú, Roque Baños és una de les figures imprescindibles de la música de cinema espanyola contemporània.
També s’ha confirmat la presència de destacats compositors vinculats a l’audiovisual estatal com Federico Jusid (El secreto de sus ojos), Arnau Bataller (Mediterráneo), Aránzazu Calleja (Akelarre), Juanjo Molina (Crushed Wings), Iván Martínez Lacámara (La casa de papel), Álvaro Peire (Zorro) i Maite Arroitajauregi (Akelarre), que participaran en el concert “Música de Cine: Made In Spain 4”.
Se celebraran fins a huit concerts en total, a més de diverses activitats educatives.
Les entrades estaran pròximament a la venda als enllaços habilitats al web oficial del festival, www.sonafilm.es.
SONAFILM, el Festival Internacional de Música de Cinema Marina Alta, ha presentat divendres 20 de març a la seu de la SGAE a Madrid els continguts de la seua huitena edició, que se celebrarà del 31 de juliol al 22 d’agost amb huit concerts repartits per les localitats d’Ondara, Dénia, Calp, Beniarbeig, Xàbia i Pego. Dedicat enguany al cinema èpic i històric, l’esdeveniment comptarà amb grans convidats com els compositors Trevor Jones o Roque Baños, i recorrerà la música de grans epopeies fílmiques com Ben-Hur, Gladiator, Troia, L’últim samurai, L’últim mohicà o Alatriste, entre altres.
A l’acte de presentació, inaugurat per Juanjo Solana, president de la Fundació SGAE, han assistit Javier Gil Pérez, director de SONAFILM i gerent de la Universal Symphony Orchestra, orquestra resident del festival; Pedro J. Mérida, productor de SONAFILM; Federico Jusid i Iván Martínez Lacámara, compositors; José Ramiro Pastor, alcalde d’Ondara; Rosana Marí Blasco, regidora de Cultura d’Ondara; Guillermo Sendra Guardiola, regidor de Cultura de Calp; Mavi Pérez Font, regidora de Cultura de Xàbia/Jávea; i Ricardo Sendra García, regidor de Turisme de Pego.
L’elecció de Trevor Jones com una de les figures centrals d’esta edició no és casual. La seua trajectòria ha estat estretament vinculada a alguns dels universos cinematogràfics més èpics, llegendaris i aventurers de les últimes dècades, amb partitures que han contribuït de manera decisiva a definir la identitat emocional de pel·lícules com Excalibur, L’últim mohicà, Cristall fosc o Dins del laberint. El seu perfil artístic dialoga de manera natural amb l’eix temàtic de SONAFILM 8.
En el cas de Roque Baños, la seua vinculació amb SONAFILM 8 resulta igualment coherent amb el plantejament artístic d’esta edició. Considerat una de les grans referències de la música de cinema espanyola contemporània, el compositor murcià ha demostrat al llarg de la seua trajectòria una especial capacitat per dotar de caràcter, tensió i emoció relats d’una gran ambició dramàtica i històrica, com demostra especialment el seu treball a Alatriste. La seua presència reforça així la connexió del festival amb el millor talent nacional i amb una manera d’entendre la música per a l’audiovisual com un element essencial en la construcció de l’èpica cinematogràfica.
Jones i Baños participaran en “L’era dels imperis”, el concert central de SONAFILM 8, que estarà a càrrec de la Universal Symphony Orchestra, formació resident del festival, i que se celebrarà el dissabte 22 d’agost a les 23.00 hores a la Plaça de Bous d’Ondara. Concebut com la gran clausura d’esta huitena edició, el repertori inclourà músiques de títols com Ben-Hur, Gladiator, Troia, L’últim mohicà o Alatriste.
“La música del cinema èpic i històric no sols subratlla l’acció o l’emoció, sinó que construeix una idea de grandesa, de destí i de memòria; la qual cosa suposa un territori molt estimulant per a SONAFILM”, ha assenyalat Javier Gil, director del festival. Sobre els dos grans convidats ha remarcat que “reunir en una mateixa edició Trevor Jones i Roque Baños no respon només a una qüestió de prestigi, sinó que també té sentit artístic, ja que tots dos han sabut treballar l’èpica des de llocs distintes, però amb una mateixa convicció en el poder narratiu de la música.”
SONAFILM 8 acollirà fins a huit concerts, cadascun d’ells de diversa índole i amb un estil musical únic relacionat amb l’audiovisual, a més de diverses activitats didàctiques. La programació s’obrirà el 31 de juliol amb un esdeveniment especial els últims detalls del qual —entre ells l’espai de celebració— es troben encara en procés de definició i seran anunciats pròximament. A partir d’ahí, el festival tornarà a estendre’s durant diverses setmanes per diferents municipis de la Marina Alta, consolidant la seua aposta per una programació cada vegada més diversa, descentralitzada i ambiciosa.
A més, al festival també assistiran destacats compositors vinculats a l’audiovisual espanyol com Federico Jusid (El secreto de sus ojos), Arnau Bataller (Mediterráneo), Aránzazu Calleja (Akelarre), Juanjo Molina (Crushed Wings), Iván Martínez Lacámara (La casa de papel), Álvaro Peire (Zorro) i Maite Arroitajauregi (Akelarre). Tots ells seran els protagonistes de “Música de Cine: Made In Spain 4”, que se celebrarà el 14 d’agost a l’Auditori de Calp a les 20.00 hores. Es tracta de la quarta entrega d’un dels formats més celebrats de la trajectòria de SONAFILM, un concert simfònic molt singular dins del panorama estatal per estar dedicat a partitures de pel·lícules i sèries de televisió espanyoles.
L’organització del festival agraeix a les empreses i entitats que, a través de patrocinis i col·laboracions, han sigut una part clau per engegar esta nova edició juntament amb els municipis participants.
A continuació, la programació completa:
Dissabte 1 d’agost – 22.00 h
Pati de la Casa de la Cultura de Pego
“Brass Titans Fire & Film” – interpretat per la Universal Brass Ensemble, dirigida per José Martínez Colomina.
En estrena absoluta, la Universal Brass Ensemble, integrada per professors de vent metall i percussió de la Universal Symphony Orchestra i dirigida per José Martínez Colomina, proposa un vibrant recorregut per algunes de les pàgines més èpiques i inconfusibles de la música de cinema. El programa reunirà fanfàrries i composicions emblemàtiques com “La Entrada de las Aurigas” de Ben-Hur, la fanfàrria d’Alatriste o Summon the Heroes de John Williams, en una vetlada concebuda per celebrar la força, la solemnitat i el poder evocador del gran repertori simfònic vinculat a la gran pantalla.
Entrada lliure / gratuïta fins a completar aforament.
Dimecres 5 d’agost – 22.30 h
Plaça de la Constitució de Xàbia
“Cine de barrio” – interpretat per la Bad Education Band, sota la direcció musical de David Quevedo, amb les veus solistes d’Esther Ovejero, Fran León i Elisabeth Álvarez-Ossorio.
Amb les veus d’Esther Ovejero, Fran León i Elisabeth Álvarez-Ossorio, i amb la direcció musical de David Quevedo junt amb la Bad Education Band, formada per músics professionals valencians i de les Illes Canàries, este concert proposa un recorregut per alguns dels temes més icònics del nostre cinema popular. Sor Citroën, Tómbola, Soy minero, Mi gran noche o Mamá, quiero ser artista seran algunes de les cançons que podran gaudir els assistents en esta vetlada.
Entrada lliure / gratuïta fins a completar aforament.
Divendres 7 d’agost – 21.00 h
Casa Santonja
“Tribut als Bridgerton” – interpretat pel Quartet de Corda València.
Format per les professores valencianes Lola Bendicho, Mara Ponce, Paloma Castellar i Teresa Alamá, el Quartet de Corda València proposa un recorregut per algunes de les cançons vinculades a una de les sèries més exitoses dels últims anys. El programa inclourà versions de temes com Material Girl de Madonna, Diamonds de Rihanna o Thunder d’Imagine Dragons, en una vetlada concebuda per evocar l’univers refinat de Els Bridgerton.
La cita tindrà a més una cata de vins inclosa en col·laboració amb la Bodega Aguilar. És un concert especialment singular dins del festival, ja que no forma part de l’organització municipal, sinó d’una iniciativa privada: la Casa Santonja ha patrocinat íntegrament l’esdeveniment i ha cedit les seues instal·lacions.
Entrades pròximament a la venda en www.sonafilm.es.
Dissabte 8 d’agost – 20.00 h
Teatre-Auditori de Beniarbeig
“Cinematic Pulse” – interpretat per Connecta Percussió, amb la col·laboració de Marina Pellín i Óscar Cortés.
Format pels percussionistes professionals valencians Carles Mulet, Adrià Ribes i Guillem Serrano, Connecta Percussió presenta en estrena absoluta un espectacle concebut per portar la música de cinema al terreny de la percussió, el ritme i la força escènica. Amb la participació de Marina Pellín i Óscar Cortés, el concert proposa un recorregut per bandes sonores com Avatar, Origen, Top Gun, Interstellar o Skyfall, en una proposta que busca oferir una experiència sonora vibrant i plena d’intensitat.
Entrades pròximament a la venda en www.sonafilm.es.
Divendres 14 d’agost – 20.00 h
Auditori de Calp
“Made in Spain IV” – interpretat per la Universal Symphony Orchestra, dirigida per José Martínez Colomina, amb presentació de Gorka Oteiza i la participació dels compositors convidats Federico Jusid, Arnau Bataller, Aránzazu Calleja, Juanjo Molina, Iván Martínez Lacámara, Álvaro Peire i Maite Arroitajauregi.
La Universal Symphony Orchestra oferirà, sota la batuta del seu director titular José Martínez Colomina, un programa dedicat a la música per a l’audiovisual escrita per un elenc de compositors estatals convidats en esta quarta edició de “Made in Spain”. La cita reunirà alguns dels noms més destacats de la creació musical per a cinema i televisió a l’Estat, en una vetlada concebuda com a aparador del talent espanyol contemporani i marcada també pels seus estrenes absolutes.
Entrada lliure / gratuïta fins a completar aforament.
Dissabte 15 d’agost – 11.30 h
Sala Multiespai l’Androna (Baleària – Dénia)
“Xarrades de cinema” – moderades per Gorka Oteiza (Soundtrackfest) i impartides pels compositors nacionals convidats.
La Sala Multiespai l’Androna tornarà a acollir esta activitat divulgativa sobre la música de cinema, concebuda per a tots els públics i centrada en el diàleg directe amb alguns dels compositors convidats al festival. Moderada per Gorka Oteiza, responsable del web Soundtrackfest.com, la sessió oferirà al públic l’oportunitat d’apropar-se de manera amena i accessible als processos creatius, experiències i claus del treball de qui dona forma a la música per a la gran pantalla. Inclourà també una cata de vins.
Entrada lliure / gratuïta fins a completar aforament.
Divendres 21 d’agost – 20.00 h
Teatre Auditori del Centre Social de Dénia
“Essència de dona en concert” – interpretat per l’Associació Unicornio, amb les veus d’Ana Fargas, Candela Vergara, Virginia Alexandre, Juana Escribano i La Negra Mayté.
Amb les veus de les cantants i actrius Ana Fargas, Candela Vergara, Virginia Alexandre, Juana Escribano i La Negra Mayté, este espectacle proposa un recorregut històric i cultural per la música de cinema interpretada per dones, des de les primeres manifestacions fins a l’actualitat. El programa inclourà cançons icòniques com Moon River, Evergreen, What a Feeling o Lady Marmalade de Moulin Rouge, en una vetlada que reivindica la petjada, la sensibilitat i la força de les grans veus femenines lligades a la història del cinema.
Entrades pròximament a la venda en www.sonafilm.es.
Dissabte 22 d’agost – 23.00 h
Plaça de Bous d’Ondara
“L’era dels imperis” – interpretat per la Universal Symphony Orchestra, dirigida per José Martínez Colomina, amb els convidats especials Trevor Jones i Roque Baños.
Concebut com el concert de clausura de la huitena edició, “L’era dels imperis” proposa un recorregut per algunes de les bandes sonores més èpiques del cinema ambientat en èpoques de grans civilitzacions i conflictes històrics. El programa evocarà títols com Ben-Hur, Gladiator, Troia, L’Últim Samurai, Alatriste o L’Últim Mohicà, convidant el públic a viatjar des de l’era hel·lènica fins al coliseu romà o la Batalla de Rocroi a través de músiques de gran força narrativa i espectacularitat simfònica.
La vetlada comptarà amb la participació especial dels compositors Trevor Jones i Roque Baños.
Ondara transforma el 8M en una celebració col·lectiva de visibilitat, sororitat i compromís amb la igualtat
Ondara, 09.03.26. L’Ajuntament d’Ondara, a través de la Regidoria d’Igualtat, dirigida per Raquel Mengual, i la Regidoria de Cultura, dirigida per Rosa Ana Marí, va commemorar ahir el Dia Internacional de la Dona amb una intensa jornada d’activitats que combinaren esport, art, música, teatre i reflexió. Una programació diversa que reafirma el compromís municipal amb la igualtat, la sensibilització i la visibilització del paper de les dones en tots els àmbits. Des de l’Ajuntament d’Ondara es va destacar que la programació del 8M és un espai de reflexió, de reivindicació i també de celebració del paper de les dones, i es va remarcar la importància de continuar apostant per la cultura com a eina de transformació social, posant en valor la implicació d’artistes, escoles, col·lectius i entitats locals.
Exposició ADAMA i concert coral a la Plaça del Convent
Després de l’inici del Trofeu Vila d’Ondara, el Claustre de l’Ajuntament va acollir la inauguració de la mostra artística del col·lectiu ADAMA, una exposició centrada en la figura de la dona i en la reinterpretació del mite femení des de la mirada d’artistes de la Marina Alta. L’artista i membre del col·lectiu Maria José Pedro va introduir la mostra en un acte que va comptar amb la participació de la Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí.
Tot seguit, la celebració es va traslladar a la Plaça del Convent amb el concert del Cor d’Adults i Adultes de l’Escola de Música Municipal, dirigit pel músic ondarenc Dani Ventura. El recital, protagonitzat per peces emblemàtiques interpretades per veus femenines, va oferir una elegant banda sonora al matí commemoratiu.
VI Volta Ciclista Fèmines Trofeu Vila d’Ondara
A continuació, i passades les 13:30 hores, es va realitzar al carrer General Bosch el lliurament de trofeus de la VI Volta Fèmines – Trofeu Vila d’Ondara, un acte que va comptar amb la presència de la regidora Rosa Ana Marí i del regidor d’Esports, Jordi Ruiz. Aquesta prova esportiva, que ja s’ha consolidat com una cita referent, va tornar a reunir desenes de corredores i públic en un ambient de sororitat i reivindicació. L’inici oficial de la prova va estar precedit pel tallament de la cinta, un acte protocol·lari que va comptar amb la presència de l’alcalde d’Ondara, José Ramiro, i del regidor d’Esports, Jordi Ruiz.
Teatre per a posar veu a la memòria de les dones
A la vesprada, l’Auditori Municipal va acollir la representació de “Rogles de cançons i misèria”, una proposta teatral de Cactus Teatre, escrita i dirigida per Paula Llorens i Isabel Martí. L’obra, carregada d’emoció i profund valor testimonial, recupera històries i vivències de dones del segle XX que, tot i haver estat fonamentals per a la vida quotidiana, sovint han quedat en l’anonimat. El muntatge va combinar música, relat i tradició per a reivindicar el llegat de totes aquestes dones imprescindibles.
Art urbà feminista durant tot el mes de març
Com a activitat complementària, del 6 al 31 de març, la Plaça del País Valencià acull l’exposició d’art urbà feminista “Som marea. Mirades que transformen”, una proposta que ja es pot visitar i que pretén portar la reflexió sobre la igualtat a l’espai públic.
Un 8M per a reflexionar, visibilitzar i celebrar
Amb aquesta programació, Ondara ha convertit el 8 de març en una jornada de reconeixement, visibilització i celebració col·lectiva, reafirmant el compromís de l’Ajuntament amb la igualtat efectiva entre dones i homes, la cultura com a motor de canvi i la participació comunitària.
PROGRAMA DEL MES DE MARÇ 2026
Cal recordar que la commemoració del Dia Internacional de la Dona no es limita únicament a la jornada del 8 de març, sinó que s’estén al llarg de tot el mes amb una programació variada i transversal que destaca el paper de la cultura, l’educació, la literatura i l’art com a eines transformadores cap a la igualtat. Durant tot març, Ondara posa el focus en la necessitat de continuar generant espais de reflexió, aprenentatge i participació ciutadana al voltant de la perspectiva feminista.
El programa continuarà el dimecres 11, a les 18:00 h, amb una nova activitat lectora: “Lligim i compartim”, una sessió conduïda per Mireia Bazu en la Biblioteca Infantil. El dijous 12 de març, la Casa de Cultura tornarà a ser escenari de la paraula escrita amb la presentació del llibre “Un polsim de sal, un pessic de viure”, de Paqui Server i Javier Alpuente, presentat per Carme Navarro. A les 20 h, el públic podrà endinsar-se en una obra sobre una dona d’esperit lliure que combina cuina i temps de dictadures i guerres. El divendres 13, a les 20:00 h, la programació literària i oral continuarà amb “Narracions a Poqueta Nit: Encara que qui ho conte siga un home”, una sessió de relat a càrrec d’Almudena Francés i Ismael J. Sempere; una narració oral construïda a través d’entrevistes a dones nascudes als anys 30.
La música també estarà present al llarg del mes: el diumenge 15, la Plaça de les Escoles acollirà el Concert de la Banda Infantil i Juvenil a les 18:00 h. La Biblioteca Infantil tornarà a ser protagonista el dimecres 25 de març amb una nova sessió de L’Hora del Conte, “Què fem del mar?”, a càrrec de L’Oracle de L’Est. Finalment, el dimarts 31 de març, es tancarà el mes amb una activitat especial per al públic juvenil: un Escape Room lector en la Biblioteca, pensat per fomentar la lectura, el treball en equip i la creativitat a través del joc.
REGIDORIA D’IGUALTAT * REGIDORIA DE CULTURA * AJUNTAMENT D’ONDARA
L’Ajuntament d’Ondara convida tota la ciutadania a participar en les activitats del març violeta, un mes dedicat a la igualtat, la cultura i la visibilització de les dones
Ondara, 25.02.26. L’Ajuntament d’Ondara, a través de la Regidoria d’Igualtat, dirigida per Raquel Mengual, i la Regidoria de Cultura, encapçalada per Rosa Ana Marí, ha presentat la completa programació municipal per a commemorar el Dia Internacional de la Dona, 8 de març, així com totes les activitats vinculades que es desenvoluparan al llarg del mes de març de 2026.
La iniciativa reforça el compromís de l’Ajuntament d’Ondara amb la igualtat, la sensibilització, la cultura i la visibilització del paper de les dones, combinant activitats educatives, esportives, artístiques i socials dirigides a totes les edats. La Regidora d’Igualtat, Raquel Mengual, ha destacat que la programació “és un espai de reflexió, de reivindicació i també de celebració del paper de les dones”, i que busca arribar a públic de totes les edats a través de propostes diverses i accessibles. Per la seua part, la Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí, ha subratllat “la importància de continuar apostant per la cultura com a eina de transformació social”, posant en valor la participació d’artistes locals, entitats, escoles i col·lectius que formen part de la programació. L’Ajuntament d’Ondara convida tota la ciutadania a participar en les activitats del març violeta, un mes dedicat a la igualtat, la cultura i la visibilització de les dones.
DIUMENGE 8 DE MARÇ – DIA INTERNACIONAL DE LA DONA
La commemoració del Dia Internacional de la Dona comptarà amb una programació especial a Ondara, el diumenge 8 de març, amb una jornada plena d’activitats que combinen esport, art, música i teatre, totes elles orientades a reconèixer el paper essencial de les dones i a fomentar la igualtat des d’una perspectiva participativa i comunitària. La programació s’iniciarà al matí amb la VI Volta Fèmines – Trofeu Vila d’Ondara; una cita esportiva que ja s’ha convertit en un símbol de força, visibilitat i sororitat. La cursa arrancarà a les 10:30 hores des de l’Avinguda Doctor Fleming i arribarà a meta a la Plaça de Bous, reunint participants i públic en un ambient reivindicatiu i festiu que posa en valor l’activitat física com a espai d’empoderament.
Tot seguit, a les 11:30 hores, el Claustre de l’Ajuntament acollirà la inauguració de l’Exposició Col·lectiva “DONES”, organitzada per ADAMA. La mostra reuneix creadores que, a través de llenguatges artístics diversos, exploren les identitats, experiències i memòries femenines. L’exposició romandrà oberta durant tot el mes de març, convertint-se en un punt de trobada cultural i reflexiu al voltant de la figura de la dona en l’art contemporani. A les 12:00 hores, la celebració continuarà a la Plaça del Convent amb el concert coral “Amb veu de dones”, interpretat pel cor d’adults/es de l’Escola de Música, sota la direcció de Dani Ventura. Un recital que vol retre homenatge a la creativitat, la sensibilitat i la potència expressiva de les dones a través de la música coral. La jornada conclourà amb una proposta teatral carregada d’emoció i memòria: “Rogles de cançons i misèria”, que es representarà a les 19:00 hores a l’Auditori Municipal. L’obra és un homenatge a les generacions de dones que, sovint des de l’anonimat, han sostingut les famílies, els pobles i la vida quotidiana, protagonitzant històries que mereixen ser escoltades i preservades. Un espectacle que combina música, relat i tradició per a reivindicar el llegat d’eixes dones anònimes i imprescindibles. Amb aquesta intensa programació, Ondara reafirma el seu compromís amb la igualtat i converteix el 8 de març en una jornada de reconeixement, reflexió i celebració col·lectiva.
PROGRAMA DEL MES DE MARÇ 2026
La commemoració del Dia Internacional de la Dona no es limita únicament a la jornada del 8 de març, sinó que s’estén al llarg de tot el mes amb una programació variada i transversal que destaca el paper de la cultura, l’educació, la literatura i l’art com a eines transformadores cap a la igualtat. Durant tot març, Ondara posa el focus en la necessitat de continuar generant espais de reflexió, aprenentatge i participació ciutadana al voltant de la perspectiva feminista.
El calendari s’inicia el dimecres 4 de març amb una nova sessió de L’Hora del Conte, titulada “Contes per la igualtat”, a càrrec de Marta Pellicer. A les 18:00 h, en la Biblioteca Infantil, els més menuts gaudiran d’històries que fomenten la igualtat i trenquen estereotips des de la infantesa, fonament essencial per a construir una societat més justa.
Eixa mateixa vesprada, la Casa de Cultura acollirà a les 19:30 h la conferència “Retrat d’un maltractador”, basat en l’estudi “La municipalización de la lucha contra la Violencia de género. La unidad Artemis de la Policia Local de Dénia”. A càrrec de Javier Scotto (autor) i Eva Gadea Palonés (Inspectora de la Policia local de Dénia) De manera complementària, del 6 al 31 de març, la Plaça del País Valencià es convertirà en un espai d’art urbà amb l’exposició “Som marea. Mirades que transformen”, art urbà feminista en l’espai públic.
El programa continuarà el dimecres 11, a les 18:00 h, amb una nova activitat lectora: “Lligim i compartim”, una sessió conduïda per Mireia Bazu en la Biblioteca Infantil. El dijous 12 de març, la Casa de Cultura tornarà a ser escenari de la paraula escrita amb la presentació del llibre “Un polsim de sal, un pessic de viure”, de Paqui Server i Javier Alpuente, presentat per Carme Navarro. A les 20 h, el públic podrà endinsar-se en una obra sobre una dona d’esperit lliure que combina cuina i temps de dictadures i guerres. El divendres 13, a les 20:00 h, la programació literària i oral continuarà amb “Narracions a Poqueta Nit: Encara que qui ho conte siga un home”, una sessió de relat a càrrec d’Almudena Francés i Ismael J. Sempere; una narració oral construïda a través d’entrevistes a dones nascudes als anys 30.
La música també estarà present al llarg del mes: el diumenge 15, la Plaça de les Escoles acollirà el Concert de la Banda Infantil i Juvenil a les 18:00 h. La Biblioteca Infantil tornarà a ser protagonista el dimecres 25 de març amb una nova sessió de L’Hora del Conte, “Què fem del mar?”, a càrrec de L’Oracle de L’Est. Finalment, el dimarts 31 de març, es tancarà el mes amb una activitat especial per al públic juvenil: un Escape Room lector en la Biblioteca, pensat per fomentar la lectura, el treball en equip i la creativitat a través del joc.
REGIDORIA D’IGUALTAT * REGIDORIA DE CULTURA * AJUNTAMENT D’ONDARA
El passat divendres 20 de febrer tingué lloc la nova presentació dins del cicle literari de l’Associació Cultural Ocell. En aquest cas es tractava de la visita del prestigiós escriptor valencià Martí Domínguez, el qual publicà l’any passat el seu últim treball, «Ingrata pàtria». Una cita literària que va ser presentada per l’escriptor Tomàs Llopis, el qual introduí i emmarcà l’àmbit cronològic del relat, la immediata postguerra de fa més d’un segle i, concretament, el maig de 1941, quan Joan Baptista Peset va ser sentenciat a mort per un consell sumaríssim franquista.
Tal com Domínguez abordà en l’acte, un dels grans interessos i ambicions d’aquest episodi és el d’establir concordances amb el present i amb el caràcter cíclic de la història. D’altra banda, el fet de reivindicar la figura de Peseti de tots els dissidents que plantaren cara d’una manera o altra al franquisme es planteja així com un acte de restitució ètica i moral pel que fa a les misèries d’un segle XX no tan llunyà com sembla.
Pel que fa al recorregut professional, a més de periodista i escriptor, Martí Domínguez és doctor en Biologia i professor de Periodisme de la Universitat de València. Ha estat guardonat amb el Premi Nacional de Periodisme per la seva tasca com a director de la revista científica Mètode. Com a novel·lista, és autor d’una trilogia sobre la Il·lustració, formada per «Les confidències del comte de Buffon», «El pintor de Goethe» i «El retorn de Voltaire». També és autor de la novel·la «La sega» (2016, Premi de la Crítica Catalana), de «L’esperit del temps» (2019, Premi Òmnium a la Millor Novel·la de l’Any) i de «Mater» (2022, Premi Proa de Novel·la). Com a assagista, ha estat distingit amb el Premi de les Bones Lletres per «Del natural» (2023) i el Premi Carles Rahola per «El somni de Lucreci» (2013).
En resum, amb la visita de Domínguez el cinquanté aniversari de l’Associació Cultural Ocell continua agafant força aquest 2026, anualitat que acollirà moltes més activitats, projectes i convocatòries relacionades amb el mig segle d’existència del col·lectiu cultural.
Ondara, 13.02.26. El Carnestoltes escolar ha omplit hui els carrers d’Ondara d’alegria, música i creativitat en una celebració que ha comptat amb una gran participació de l’alumnat dels centres CEIP Marjals i CEIP Sanchis Guarner, i amb la implicació activa de la Regidoria de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Ondara.
Amb la temàtica del circ com a fil conductor, l’alumnat ha iniciat la jornada amb un animat passacarrer pels carrers del municipi fins a la plaça 9 d’Octubre, on s’han reunit tots els xiquets i xiquetes participants. Posteriorment, la festa ha continuat a les instal·lacions de les Marjals, on l’AFA ha oferit un esmorzar per a tot l’alumnat.
Després de recuperar forces, la celebració ha continuat amb activitats adaptades a les diferents edats: tallers creatius, un espectacle de màgia adreçat a infantil i primer cicle de primària, i una discomòbil amb els èxits més virals del moment per a l’alumnat de segon i tercer cicle.
La Regidora de Cultura i Educació, Rosa Ana Marí, ha destacat que “aquest tipus d’activitats reforcen la convivència entre centres i fomenten la participació de la comunitat educativa. Des de Cultura i Educació treballem per impulsar propostes que combinen educació, cultura i festa, i és una satisfacció veure la implicació de l’alumnat, del professorat i de les famílies”.
La jornada ha tornat a posar de manifest la força de la col·laboració entre escola, famílies i administració, convertint el Carnestoltes escolar en una cita de referència que promou la participació, la cultura i la convivència entre els més menuts.
REGIDORIA DE CULTURA I EDUCACIÓ * AJUNTAMENT D’ONDARA
La Biblioteca obre des de hui de dilluns a divendres de 9 a 13:30 hores, i de 16:30 a 20:00 hores
Ondara, 11.02.26. L’Ajuntament d’Ondara, a través de la Regidoria de Cultura dirigida per Rosa Ana Marí, posa en marxa a partir de hui 11 de febrer una ampliació de l’horari d’obertura de la Biblioteca Pública Municipal, amb l’objectiu d’oferir un servei més complet i adaptat a les necessitats de la ciutadania.
Així, la biblioteca romandrà oberta de dilluns a divendres, amb un horari ampliat tant de matí com de vesprada. Els nous horaris seran: matins, de 9 a 13:30 hores, i vesprades de 16:30 a 20:00 hores. Aquesta mesura respon a la creixent demanda d’espais tranquils, còmodes i adequats per a la lectura i l’estudi, especialment per part d’alumnat que es prepara per a exàmens i diverses proves oficials.
La Regidora de Cultura, Rosa Ana Marí, ha destacat que “la Biblioteca Municipal és un recurs fonamental per a l’estudiantat i per a totes les persones que necessiten un entorn adequat per a concentrar-se. Amb aquest nou horari, facilitem la conciliació i l’ús de l’espai en moments clau del curs acadèmic”.
Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament d’Ondara continua reforçant la seua aposta per posar a l’abast de la comunitat educativa —estudiants de Secundària, Batxillerat, cicles formatius o Universitat— espais accessibles que permeten organitzar de manera òptima les seues jornades d’estudi.
Des de l’Ajuntament també s’ha avançat que aquesta línia de suport es reforçarà durant els mesos d’estiu, coincidint amb les setmanes decisives dels exàmens finals i de les proves d’accés a la Universitat (PAU), per a continuar facilitant un servei essencial en el rendiment acadèmic de l’alumnat.