L’ESCRIPTOR ONDARENC JOVI LOZANO-SESER GUANYA EL PREMI ANTONI VIDAL FERRANDO A MALLORCA AMB LA SEUA ÚLTIMA NOVEL·LA

L’obra del periodista ondarenc s’imposà entre les 34 participants del IX Premi Antoni Vidal de Narrativa dins dels Premis Vila de Santanyí 2026: una de les grans cites literàries de l’illa balear

Dotat amb 5000 €, el guardó de narrativa reconegué l’obra «Una novel·leta porno» que serà publicada a finals juliol per l’editorial balear AdiA Edicions

Ondara, 27.04.26. La Regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Ondara, Rosa Ana Marí, vol felicitar públicament l’escriptor i periodista ondarenc Jovi Lozano‑Seser pel Premi Antoni Vidal Ferrando de narrativa, guardó atorgat aquest cap de setmana a Mallorca en el marc dels Premis Literaris Vila de Santanyí 2026, una de les principals cites culturals de les Illes Balears.

La gala de lliurament, celebrada al Teatre Principal de Santanyí, va reconéixer les millors obres presentades en les modalitats de poesia, teatre i narrativa. En aquesta novena edició del Premi Antoni Vidal Ferrando, el jurat va escollir com a obra guanyadora la novel·la «Una novel·leta porno», signada per Jovi Lozano‑Seser, entre un total de 34 originals presentats en la modalitat de narrativa, d’un global de 120 obres participants en els diferents guardons.

El jurat, format pels escriptors Miquel Rayó, Alba Noguera i Irene Zurrón, va destacar l’originalitat, el caràcter crític i la qualitat literària de l’obra, valorant especialment la seua capacitat per abordar la realitat contemporània des de la ironia i la mirada subversiva. El guardó comporta la publicació de l’obra premiada, que serà editada per l’editorial mallorquina AdiA Edicions. Està previst que la novel·la es presente oficialment el 18 de juliol al mateix municipi de Santanyí, coincidint amb les festes de Sant Jaume.

Lozano-Seser recollí el premi dissabte passat a una gala on els guanyadors rebien, a més del trofeu escultura, la dotació econòmica que, en el cas de la modalitat de narrativa, era de 5.000€, tal com agraí l’escriptor d’Ondara en rebre la distinció al teatre santanyiner. “És un doble goig i agraïment aquest premi ja que és la segona vegada que es reconeix a Mallorca la meua obra i, de fet, va ser fa deu anys quan vaig rebre el premi Vila de Lloseta per la meua novel·la El traductor», explicà l’autor al seu parlament. «Una novel·leta porno és una comèdia transgressora, subversiva, escrita contra la correcció política i contra les censures de tota mena i és per això que agraïsc de cor la valentia dels membres del jurat per haver acceptat les regles i els valors d’una novel·la que espere que agrade als lectors i lectores». Lozano-Seser hi explicà que, més enllà del títol, «no es tracta d’una novel·la eròtica, sinó d’una història de precarietat contemporània contada des de l’acidesa i la ironia d’un narrador tan crític com la biografia que s’hi conta». Segons l’autor, d’altra banda, l’obra recupera el registre còmic d’El traductor, publicada fa ara una dècada, i en resposta i agraïment als lectors i lectores que demanaven «un retorn a la burrera pura i dura».

Aquest reconeixement arriba, a més, en un moment especialment significatiu per a l’autor i per al municipi d’Ondara, ja que aquesta mateixa setmana passada es va culminar l’ampliació del mural literari de l’O‑30 amb una nova àrea dedicada a Jovi Lozano‑Seser, com a homenatge públic a la seua trajectòria i a la seua aportació a la literatura en valencià. Amb aquest mural, l’Ajuntament d’Ondara ha volgut convertir l’espai públic en un lloc de memòria cultural i educativa, i posar en valor figures pròximes que projecten el nom del poble més enllà del seu àmbit local.

Des de la Regidoria de Cultura, la seua responsable, Rosa Ana Marí, s’ha subratllat que “aquest premi consolida la trajectòria d’un dels autors ondarencs més reconeguts del panorama literari valencià” i que “és un orgull comptar amb creadors com Jovi Lozano‑Seser, que contribueixen de manera decisiva a la difusió de la literatura en valencià i a la projecció cultural d’Ondara”.

Amb aquest guardó, Jovi Lozano‑Seser suma més de quaranta premis literaris al llarg de la seua trajectòria, entre els quals destaquen el Premi Enric Valor, el Premi Alfons el Magnànim, el Premi Ciutat de València o el Premi Isabel de Villena. La novel·la premiada serà el desé llibre de l’autor, que es consolida com una de les veus més sòlides i personals de la narrativa contemporània en valencià.

REGIDORIA DE CULTURA * AJUNTAMENT D’ONDARA

Publicado en Actualitat, Cultura.